Zo hoog mogelijk scoren op Google? Gratis? Check! Dat willen we allemaal! Want hoog scoren op Google zorgt elke maand voor gratis bezoekers en meer omzet. Met deze 4 SEO tips vertellen we je hoe je je tekst makkelijk kan optimaliseren voor Google.

1. Structureer je tekst

Google is en blijft een machine die overzicht nodig heeft om iets te begrijpen. Daarom breng je dus best structuur in je teksten. Werk met verschillende koppen en alinea’s. Door een gestructureerde tekst met duidelijke titel (heading 1) en tussenkoppen (heading 2 en 3) wordt het meteen duidelijk wat je van een bepaalde tekst mag verwachten.

2. Kies een goed keyword

Dit zijn de belangrijkste woord(en) van je webtekst, het woord waar jij het liefst op gevonden wil worden. Om je tekst te optimaliseren voor Google moet je het keyword meerdere keren strategisch laten terugkomen in je tekst. Zorg dat je deze verzameling van 1 tot 4 woorden makkelijk en vlot vaker kan verwerken in je tekst en dat de woorden de inhoud van je tekst dekken.

Voor deze tekst zou dat ‘SEO tips’ kunnen zijn.

Een handige checklist voor je keyword:

  • Hoe meer vooraan het keyword in je tekst staat, hoe beter
  • Zorg dat het keyword in je titel voorkomt
  • Zorg dat je keyword in de eerste paragraaf zit
  • Zorg dat je keyword in de meta beschrijving zit (waarover meer in tip 3)
  • Zorg dat ook de naam van je afbeelding dit keyword bevat
  • Zorg dat het keyword in je URL zit

3. Schrijf een wervende meta-description

Je meta description is het stukje tekst dat Google toont bij de zoekresultaten. Het is dus niet enkel belangrijk voor Google, ook voor je lezer. Want met deze samenvatting kan je je gebruiker overtuigen om jouw website te kiezen in de plaats van die van je concurrent. 

De meta description van deze blog is bijvoorbeeld:

SEO tips: Schrijven voor Google? Scoor hoog op Google dankzij onze 5 makkelijke en nuttige tips en verbeter je SEO meteen.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de zoekresultaten eruit zouden zien van deze blog.

Voorbeeld SEO

4. Zorg voor linkbuilding

We onderscheiden twee type links: interne links en back links

  1. Interne links zijn links die je onder woorden van je tekst zet en die verwijzen naar een andere pagina op je eigen webiste of op een andere website. Voor SEO is het belangrijk minstens één interne link te plaatsen. Meer mag, maar het moet natuurlijk relevant blijven. Een link naar je eigen webpagina (bijvoorbeeld een andere blog of dienst van je) kun je het best ergens onderaan plaatsen. Zo kunnen je lezers een nieuwe actie ondernemen en verlies je hen niet tijdens het lezen van de huidige tekst. 
  2. Back links zijn moeilijker omdat je dit zelf niet altijd in de hand hebt. Het zijn namelijk links die op andere websites staan en linken naar jouw website. Je moet hier zelf achteraangaan, zeker in het begin. Bijvoorbeeld door een persbericht uit te schrijven. 

Wil je werken aan je SEO, maar heb je te weinig tijd of kennis? Let’s meet (digital)!