DKM Customs was al langer overtuigd van de meerwaarde om te communiceren met de buitenwereld. Maar dan wel als er tijd en middelen over waren… Zeg maar tussen de opmaak van douanedocumenten en customer service. Klaar om hun marketing naar een hoger level te tillen, doken er heel wat vragen op: “Hoe kunnen we onze naamsbekendheid een boost geven? En nog meer de rol van expert innemen? Welke content delen we dan best op welke kanalen? Welk marketingbudget zetten we daar tegenover? Hoe kunnen we aanvragen op onze webiste automatiseren?” Rebel ’n Kind to the rescue!

Uitdaging

DKM Customs is dé referentie in Vlaanderen voor douaneformaliteiten en fungeert als vertrouwenspersoon. Dit doen ze op een 100% onafhankelijke en neutrale manier. Ze willen kleine en grote bedrijven wegwijs maken en ontzorgen in het kluwen van douaneformaliteiten. Hiervoor zetten ze in op digitalisering en efficiëntie.

DKM Customs klopte niet alleen aan bij Rebel ’n Kind om de naamsbekendheid te vergroten en de rol van expert binnen de douanewereld te claimen, ook automatisering van tijdrovende taken stonden hoog op de agenda.

Uitwerking

We startten met een brainstorm om de belangrijkste marketinguitdagingen en het groeipotentieel in kaart te brengen. Na 2 uur pingpongen werd duidelijk wie de ideale klant is en hoe de bijhorende customer journey loopt. Dé info die Rebel ’n Kind nodig had om een strategisch marketingplan en KPI’s op maat op te stellen.

DKM prominent in de markt zetten om de naamsbekendheid te vergroten

  1. Contentstrategie

Internationaal zaken doen gaat gepaard met specifieke douanewetgeving. Deze regels zitten in een permanente draaikolk van verandering. DKM houdt haar klanten en geïnteresseerden graag op de hoogte van de laatste updates.

Elke maand stellen we een contentkalender op voor social media, website en nieuwsbrief. Hello consistentie én interessante content. De kanalen die we inzetten op social zijn LinkedIn en Facebook. LinkedIn, omdat we DKM als expert in de markt willen zetten. Facebook, omdat de fantastische sfeer op de DKM-werkvloer gezien mag worden! 

De content die we creëren koppelen we aan de expertise van alle medewerkers bij DKM. Met blogposts en klantencases tonen we de expertise en betrouwbaarheid van het douanekantoor. De inhoud gebruiken we eveneens om klanten en geïnteresseerden op de hoogte te houden van de laatste douane-weetjes via een maandelijske nieuwsbrief. 

2. Leadgeneratie

Relevante  en betrouwbare content biedt waarde en laat het net dat zijn waar mensen in een digitale wereld met over-informatie nood aan hebben. Via gerichte leadgeneratie campagnes vergroten we de DKM-community. Zo stelden we een E-Book op om in mensentaal de impact en regels van de Brexit op douaneformaliteiten toe te lichten. 

Resultaat

De LinkedInpagina van DKM Customs heeft, na 4 maanden, een gemiddeld bereik van 3364. En nog belangrijker, ze kunnen een  engagement rate van 8,65% per maand neerschrijven. Ruim boven de benchmark van 2%. De community verdubbelde.

De nieuwsbrieven hebben een open rate van 26,85%. Gemiddeld hebben nieuwsbrieven een open rate tussen 17,8% en 22,15%. Een resultaat om trots op te zijn. E-mailmarketing is duidelijk niet dood. Het is een kwestie van relevant te zijn en te delen waar jouw ideale klant ’s nachts van wakker ligt. Net daarom is starten met een brainstorm om de strategie te bepalen zo waardevol. 

Ook de gemiddelde click rate van de nieuwsbrieven doet het momenteel met 11% erg goed. De gemiddelde CTR van nieuwsbrieven ligt tussen de 2,6% en 3,4%. Ook hier zitten we ruim boven het gemiddelde.

De volgende stap

Inzetten op automatisatie zodat de specialisten van DKM tijd krijgen om met hun corebusiness bezig te zijn en Rebel ’n Kind een goed gevulde salespipeline kan aanleveren.

To be continued…