TikTok is ondertussen geen onbekend begrip meer binnen de wereld van sociale media, maar ben je ook bekend met de Reels-functie op Instagram? Neen? Geen probleem! Wij leggen je alles uit wat je moet weten. We geven je ook enkele do’s en don’ts mee, zodat jij in no time de leukste Reels-video’s maakt waar anderen alleen maar jaloers op kunnen zijn!

Wat is Reels?

Reels is in 2020 door Instagram in het leven geroepen en werd meteen gezien als een look a like van TikTok. Reels en TikTok hanteren eigenlijk ook hetzelfde principe: korte, leuke video’s waar je effecten, tekst en muziek op kan toepassen. Met andere woorden: je kan je video’s zo veel bewerken als je zelf maar wil!

Maar waarom is het nu eigenlijk handig om Reels te gebruiken? De meest doorslaggevende factor is waarschijnlijk het feit dat het nog nooit zo makkelijk is geweest om ervoor te zorgen dat mensen je content gaan zien. Reels video’s kan je namelijk op verschillende manieren tegenkomen: je ziet ze verschijnen tussen alle geposte berichten van de accounts die je volgt, in de explore page en in de gloednieuwe “voorgestelde Reels” sectie in je feed.

Instagram Reels op explore page, in nieuwsoverzicht en in Reels overzicht.

Naast zichtbaarheid zijn er nog een aantal redenen waarom het een goed idee is om gebruik te maken van deze functie: 

  • Reels-video’s die een aantal weken of maanden oud zijn, worden ook nog getoond aan Instagramgebruikers.
  • Het is supermakkelijk om een Reels-video te maken en ze moeten dan ook niet perfect zijn.
  • Instagram vindt het leuk dat je gebruik maakt van al hun functies. Op deze manier heb je een hoger organisch bereik.

Het verschil tussen Instagram Stories en Instagram Reels

“Is Instagram Reels niet gewoon hetzelfde als de Stories?” Het antwoord op deze vraag is redelijk simpel: neen. Er zijn weldegelijk enkele belangrijke verschillen. Hieronder vind je een handig overzicht.

Het verschil tussen Instagram Stories en Reels

Hoe maak je een Reels video?

Het maken van een Reels-video is redelijk simpel. Om te beginnen ga je naar de plaats waar je ook je stories maakt. Hier kies je dan voor de functie Reels. Van zodra je deze hebt aangeduid, zie je links op je scherm heel wat opties verschijnen. We lichten ze even toe:

  • Als eerste kan je de duur van je video kiezen. Je hebt de keuze tussen een Reel van 15 seconden of eentje van 30 seconden.
  • Daarna kan je kiezen welke audio je toevoegt aan je video.
  • Als volgt kies je de snelheid van je Reel. Wil je je beeld versnellen, zodat je meer kan laten zien of wil je je beeld juist vertragen? Het kan allemaal!
  • Na de snelheid kan je een gewenst effect kiezen. Denk maar aan bijvoorbeeld de effecten die je over je stories kan plaatsen.
  • Als laatste heb je nog de opties “touch up” en de timer.
Hoe maak ik een Reels video?

Enkele do’s en don’ts op een rijtje

Do’s:

  • Maak gebruik van hashtags: de juiste hashtags toevoegen aan je Reels-video kan ervoor zorgen dat je bereik gaat verdubbelen. Je hebt namelijk de mogelijkheid op Instagram om bepaalde hashtags te volgen of op bepaalde hashtags te zoeken naar content. Veel Instagramgebruikers doen dit, met als gevolg dat jouw content meer mensen bereikt.
  • Promoot je Reels op je feed: bij het deel waar je een copy kan toevoegen aan je Reels, kan je er ook voor kiezen om je Reels te delen in je feed. Dit is handig, omdat mensen niet altijd eerst naar de Instagram Reels kijken, maar wel naar alle geposte content van de personen die ze volgen. Zo zien ze jouw Reels ook voorbijkomen en bereik je ook op deze manier meer mensen.
  • Pas effecten toe: om ervoor te zorgen dat je video niet saai wordt om naar te kijken, kan je er effecten op toepassen. Vergeet ook zeker niet om muziek toe te passen. Net zoals met de hashtags, kunnen Instagramgebruikers zoeken naar bepaalde audio. Op deze manier bereik je ook deze mensen.

Don’ts:

  • Plaats je tekst niet boven- of onderaan de video: het is zeker een goed idee om tekst toe te passen, maar net zoals bij TikTok is er het gevaar dat je tekst niet leesbaar is als je deze helemaal bovenaan of helemaal onderaan je video plaatst. Kies dus voor een plaats waar je tekst niet overlapt met je beeld.
  • Doe niet aan copy-paste: doe gerust inspiratie op bij andere Instagramgeburikers, maar ga hun content niet klakkeloos overnemen. Wees creatief en laat zien wie je bent.
  • Maak geen Reels zonder te knippen: aangezien je maar 15 – 30 seconden hebt om je kijkers enthousiast te maken, moet je ze van bij de eerste seconde vast pakken en niet meer loslaten. Zorg daarom voor genoeg variatie in je Reels-video’s door verschillende korte video’s achter elkaar te plakken. Zo voorkom je dat mensen snel wegswipen.

Ziezo, met deze handige handleiding ben je nu helemaal klaar om aan de slag te gaan met Reels. Houd onze do’s en don’ts zeker in je achterhoofd, maar wat je vooral moet onthouden is: have fun!