Vernieuwingen staan in deze digitale wereld nooit stil. Maar zie jij door het bos de bomen niet meer? Heb je geen idee op welk kanaal je nu best wel en best niet actief bent? En heb je geen flauw idee wat je je moet voorstellen bij al die nieuwe digitale platformen? Geen nood, wij zoomen vandaag in op twee concurrerende platformen: Clubhouse en Instagram Live Rooms. Wat houden de platformen in en op welk zet jij als bedrijf het beste in? We leggen het je allemaal uit en lichten enkele voorbeelden toe uit de praktijk!

Clubhouse uitgelegd

Clubhouse

In tegenstelling tot andere platformen, draait het bij Clubhouse volledig rond audio. Met andere woorden: je ziet niets of niemand, je hoort alleen mensen praten. Ook kan je alleen deelnemen, als je een uitnodiging hebt ontvangen van iemand die al geregistreerd is. 

Als jij nu ook lid bent, kan je kiezen tussen verschillende rooms. Denk maar aan sports, tech, wellness, life enzovoort. Ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in sport? Dan kan je deze room binnen gaan. Hier krijg je allerlei suggesties voor gesprekken die je kan beluisteren. 

We geven even een voorbeeld: stel dat bondscoach van de Rode Duivels Roberto Martinez een gesprek heeft met een journalist over het EK, dan kan hij kiezen om dit interview te laten uitzenden via Clubhouse. Zo kan jij meteen meeluisteren én je kan zelfs virtueel je hand opsteken om vragen te stellen. Op deze manier word jij ook betrokken bij het gesprek. Klein minpuntje: wanneer het gesprek gedaan is, verdwijnt het ook van Clubhouse. Er bestaan natuurlijk heel wat apps waarmee je audio kan opnemen, dus de kans dat het gesprek voor altijd en voor 100% verdwijnt is niet heel groot.

Kort samengevat kan je Clubhouse bekijken als een app waar je allerlei gesprekken via audio kan meevolgen. Het geeft dus ook een beetje podcast-vibes. Een heel leuk gegeven, waar bedrijven zeker op kunnen inspelen. 

Hoe werkt IG Live Rooms?

Instagram Live Rooms

Wil je graag een Live Room starten, maar weet je niet goed hoe dit werkt? Het is eigenlijk heel erg simpel en je kan het doen in 4 stappen. Wij zetten ze even voor je op een rijtje:

  1. Ga naar de Instagramcamera, waar je ook je stories en je Reelsvideo’s opneemt.
  2. Vanonder heb je verschillende mogelijkheden. Swipe helemaal naar links, tot je ‘Live’ ziet staan.
  3. Je wil natuurlijk dat je volgers weten waar je livestream over gaat. Voeg daarom een titel toe aan je Live Room. Dit doe je via het tekstsymbool, dat je in het midden van je scherm ziet staan.
  4. Klik daarna op het Rooms-icoontje. Je kan nu één voor één andere gebruikers toevoegen (maximum 3). Andere mensen kunnen een verzoek doen om met jou live te gaan, maar jij kan ook andere mensen uitnodigen. 

Met de lancering van Reels is het ondertussen wel duidelijk dat Instagram meer en meer inzet op contentcreatie door middel van video. Video’s worden dan ook steeds belangrijker bij het maken van content. Instagram heeft Live Rooms dus niet voor niets geïntroduceerd. 

Instagram speelt met Live Rooms in op het voorop zetten van engagement. Als creator of als bedrijf kan je op deze manier in gesprek gaan met je volgers. Het is één ding om te zeggen dat je naar hen luistert, maar het is een ander om dit ook effectief te bewijzen. Live Rooms is hier dus ideaal voor!

Als gebruiker van Instagram word je de hele tijd aangespoord om op een creatieve manier content te creëren. Live Rooms kan je voor heel erg uiteenlopende redenen gebruiken. Denk maar aan een online talk show met verschillende gasten, een jam sessie of een live Q&A. 

Clubhouse of Live Rooms voor jouw bedrijf?

Kies je met jouw bedrijf nu best voor Clubhouse of voor Live Rooms? Dat hangt allemaal af van hetgeen je graag wil communiceren. 

Wil je bijvoorbeeld graag een nieuw product live voorstellen? Of wil je je kennis visueel delen? Dan maak je best gebruik van Live Rooms. Zo kan je via jouw Instagrampagina het nieuwe product meteen voorstellen én kan je ook meteen om feedback vragen of eventuele vragen beantwoorden. We geven enkele voorbeelden:

  • Studio 100 kan via Live Rooms een gloednieuwe show of musical aankondigen, samen met enkele acteurs.
  • ICI Paris XL kan wekelijks live gaan om een nieuwe make-uplook te creëeren. Hierbij kan men 3 klanten uitnodigen om mee live te gaan en om samen de make-uplook te creëeren met de producten die ICI Paris XL online en in de winkels verkoopt.
  • Supermarktketen Delhaize kan live nieuwe producten in de kijker zetten en zo ook meteen vragen over de nieuwe producten beantwoorden.

Op Clubhouse moet je als bedrijf vooral denken in formats, herkenbare en unieke contentseries. En vooral niet vergeten: hierbij draait het om audio en is er geen visueel gegeven. We geven enkele voorbeelden:

  • Brussels Airlines zou elke week reizigers of influencers aan het woord kunnen laten, om zo te praten over hun reiservaringen en -bestemmingen.
  • Casa kan maandelijks de nieuwe decoratietrends uitgebreid bespreken met personen die zelf een feest organiseren. Bijvoorbeeld iemand die een trouwfeest of een communiefeest organiseert.
  • Brico kan je elke week doe-het-zelf tips meegeven, zodat je met hun tools zelf bij je thuis aan de slag kan gaan.

Zo, nu ben jij helemaal mee met de nieuwste hype rond Clubhouse en Instagram Live Rooms. Kan je hulp gebruiken bij het onderhouden van je social mediakanalen? Of kan je wel wat tips gebruiken om je kanalen up to date te houden? Download dan hier ons E-book of neem contact met ons op!