Elk jaar opnieuw kijken marketing- en communicatie-experten naar de opkomende social mediatrends. Ook voor 2021 voorspelden men heel wat trends. Maar welke van die trends werden effectief werkelijkheid en zullen we ook de komende jaren blijven tegenkomen? Wij zochten het voor jou uit!

Social mediagebruik blijft stijgen

Het gebruik van social media blijft elk jaar opnieuw stijgen. De toenemende digitalisering is daar één reden voor, de COVID-pandemie een andere. Omwille van het feit dat de hele wereld in lockdown zat, verhuisde alles naar de online wereld. Meetings, evenementen… zelfs familiefeestjes organiseerde we online. Dit resulteerde in een stijging van het social mediagebruik. Want mensen die nog niet online te vinden waren, konden bijna niet anders. Het was in tijden van lockdown namelijk de enige manier om met vrienden en familie te communiceren. 

Ook zorgde het ervoor dat het ‘saai’ thuis zitten veel aangenamer werd. Mensen hadden de tijd om hun creativiteit online te tonen, leerden online nieuwe mensen kennen en bleven verbonden.

Ook na de COVID-pandemie zal het social mediagebruik blijven stijgen. De wereld gaat alsmaar verder in het digitaliseren en zowel mensen als bedrijven moeten hierin volgen. 

Focus blijft op video

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: video’s blijven veel langer online circuleren dan gewone foto’s. Dit komt allemaal dankzij het algoritme van de verschillende social mediaplatformen. Zo kom je video’s van enkele weken of maanden geleden vandaag nog steeds tegen. Dit resulteert in een groter online bereik en is dan ook één van de redenen waarom de focus ook in 2021 (en ook na dit jaar) op video blijft liggen. 

Een andere reden is het feit dat men steeds meer videoplatformen opricht. Hét videoplatform bij uitstek: TikTok. Dit werd eerst gezien als een kanaal voor tieners, maar is ondertussen uitgegroeid tot een platform voor tieners, jong-volwassenen en volwassenen. Want het is veel meer dan enkel een platform waar men op danst. Mensen vertellen hun verhaal en delen persoonlijke dingen. 

Het succes van dit platform, dat volledig toe te wijden is aan COVID-19, resulteerde in het ontstaan van de Reel video’s op Instagram. Het concept? Exact hetzelfde als dat van TikTok. Korte, leuke video’s om mensen te inspireren én ook om heel wat mensen te bereiken.

Social media fungeert als inspirator

Het grootste inspiratiekanaal is ongetwijfeld Pinterest. Mensen gaan op dit platform gericht op zoek naar inspiratie over een bepaald onderwerp. Maar ook Instagram en TikTok zijn bronnen van inspiratie geworden. Denk maar aan de Reel video’s die Instagram lanceerde en de miljoenen TikTok-gebruikers die dagelijks hun creativiteit tonen. Andere mensen halen hier onder andere fashion of DIY inspiratie uit. 

Heb je bijvoorbeeld een kledingzaak of een winkel met heel wat DIY materiaal? Laat dan door middel van social media zien hoe je deze materialen bijvoorbeeld kan gebruiken of hoe je bepaalde looks creëert met enkele kledingstukken.

Social media gebruiken als online webshop

Naast inspiratiebron worden social mediakanalen ook gebruikt als online webshop. Instagram is bijvoorbeeld een ideaal kanaal om klanten naar je website te brengen. Zo kan je producten van je website linken aan items die op foto’s van je posts te zien zijn. Zo scoor je hoog in gebruiksvriendelijkheid en klantentevredenheid!

Online evenementen

Ook weer omwille van COVID-19 werden heel wat evenementen naar de online wereld verplaatst. Denk maar aan het online verhaal van Tomorrowland dat dit jaar aan haar tweede editie toe is. Of heel wat concerten die via een livestream werden uitgezonden. Maar zelfs afstudeerceremonies werden online uitgezonden, om ervoor te zorgen dat niet te veel mensen in dezelfde ruimte waren. Ook in 2021 bleven evenementen online plaatsvinden en deze trend zal zich waarschijnlijk in de toekomst ook blijven verder zetten. Organisatoren van evenementen kunnen namelijk op deze manier heel wat meer mensen bereiken dan dat ze normaal doen, wat het merk meer zichtbaarheid oplevert.

Zo, nu ben je helemaal mee met de social mediatrends van dit jaar en de trends die we naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst zullen zien!