Een call to action maken is op zich geen ingewikkelde materie, maar een call to action maken die ook effectief resultaten oplevert is een ander paar mouwen. Want hoe komt het dat de resultaten wegblijven? Valt je CTA niet op? Werkt de link van je CTA niet goed? Of past de CTA niet bij de inhoud van je content? Rebel ’n Kind geeft jou graag enkele tips mee om ervoor te zorgen dat jouw call to actions vanaf nu converteren en resultaten opleveren!

Wat is een CTA?

First things first: wat is een call to action eigenlijk? Als we dit letterlijk vertalen is het eigenlijk een oproep om over te gaan tot actie. Organiseer je bijvoorbeeld een evenement en moeten deelnemers op voorhand inschrijven? Of verkoop je een bepaald product? Deze call to action moet er dus voor zorgen dat jouw doelgroep overgaat tot actie. En liefst tot de actie die jij voor ogen hebt!

 

1.    Stem je CTA af op de inhoud van je content 

Een call to action kan je toevoegen aan allerlei soorten content. Denk maar aan blogs, nieuwsbrieven, posts op social media… Belangrijk hierbij is dat je deze CTA afstemt op de inhoud van de content. Gaat jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld over een nieuw product dat je recent toevoegde aan jouw aanbod? Zorg er dan voor dat de link rechtstreeks verwijst naar dit product en niet naar de homepagina van jouw website.

 

2.    Maak je CTA zichtbaar 

Een call to action toevoegen aan je content is één ding, maar uiteraard is het ook belangrijk dat deze zichtbaar is en opvalt. Bij blogs of nieuwsbrieven kan je dit makkelijk doen door een knop in te voegen die meteen doorlinkt naar de juiste websitepagina.

Op social media is dit iets moeilijker, aangezien je hier met visuals werkt en je geen knoppen kan toevoegen. Om ervoor te zorgen dat jouw CTA toch voldoende zichtbaar is en opvalt kan je deze toevoegen aan de visual of meteen de juiste link toevoegen aan de copy die je bij je post plaatst.

 

3.    Wissel af tussen zachte en harde call to actions

Door af te wisselen tussen zachte en harde call to actions, verhoog je de kans dat je doelgroep ook echt actie onderneemt.

Met een zachte call to action stimuleer je je doelgroep om kleine acties te ondernemen. Denk maar aan het lezen van een blogpost, een whitepaper of videoreeks downloaden met extra content, het liken of sharen van een post op social media, een reactie plaatsen onder een post…

Een harde call to action kan soms agressief overkomen. Denk maar aan de CTA “koop nu”. Hier moet je mee opletten, want je wil je doelgroep namelijk niet afschrikken. Zorg voor een goede nurturingstrategie die die doelgroep ‘opwarmt’ richting converterende acties. Alleen zo zal je koude leads kunnen omzetten tot loyale klanten, in stappen.

Het belangrijkste om te onthouden is het feit dat zonder een CTA mensen niet snel zullen overgaan tot actie. Wil je echt resultaat behalen? Voeg dan zeker een CTA toe en vraag je doelgroep om actie te ondernemen.