Vind jij het tijdens de feestdagen ook moeilijker om op te vallen met jouw merk of product? Heb je het gevoel dat de concurrentie nog veel harder is? Dat kan wel eens kloppen. Er zijn namelijk heel wat potentiële consumenten die – last minute – aankopen willen doen en daar wil iedereen natuurlijk op inspelen.

Om ervoor te zorgen dat je in heel de massa toch opvalt geven wij enkele tips en suggesties.

1. Verkoop geen product, maar een oplossing

Tijdens de feestdagen worden mensen om de oren geslagen met reclame. In plaats van te proberen opvallen tussen de massaal aanwezige schreeuwerige slogans kan je er ook voor kiezen een andere kant uit te gaan. Breng de focus weg van het product, de gewéldige kortingen, alle specificaties… en zet in op het overbrengen van de meerwaarde. Verkoop geen microgolfoven, maar het idee van een lekker warme chocomelk – die je weliswaar kan maken in de microgolfoven. Geef klanten duidelijk mee hoe jij hun leven zal opfleuren, verwarmen of vergemakkelijken. Dit is veel belangrijker dan het goedkoopste product aanbieden; je wekt namelijk emoties op en zet je merk en product in een positief licht, ook op langere termijn.

 

2. Speel in op de Christmas spirit van consumenten

Nostalgie, feeststemming, samenzijn en vrijgevigheid zijn allemaal emoties die mensen linken aan Kerst en Nieuwjaar. Door deze emoties te verwerken in je campagnes en posts zorg je ervoor dat consumenten zich herkennen in jouw reclame. Probeer jouw klanten in kaart te brengen en denk na over hoe zij zich voelen tijdens de feestdagen. Voor kinderen zijn verwondering en vrolijkheid heel duidelijke emoties. Oudere mensen zullen eerder focussen op samenzijn en het familiale gebeuren. Door jouw bericht in lijn te leggen met de gevoelens van je beoogde consument word je meteen veel aantrekkelijker. Het uitwerken van de profielen is dus zeker een korte brainstorm waard!

 

3. Zet maximaal in op branding

Voor veel merken draaien de feestdagen rond verkopen en winst maken. Op deze manier worden echter heel veel branding-kansen gemist. Consumenten worden langs alle kanten bestookt met cadeau-ideeen en kortingen. Niet iedereen kan hier tegenop door gebrek aan budget of andere middelen. Het is dan ook belangrijk om een kijkje te nemen naar een breder doel dan directe “omzet”. Tijdens de feestperiode kan je, aan de hand van kleinere gebaren, inzetten op je branding en de perceptie die consumenten van je hebben, wat op termijn heel wat waardevoller is dan de quick win van een verkoop.

Hoe kan je dat best aanpakken? Wel, er zijn heel wat verschillende mogelijkheden, maar het is belangrijk dat je inzet op een front dat belangrijk is voor jouw publiek. Zo kan je geld ophalen voor een goed doel dat aanleunt bij je merk of een dagje gaan helpen bij een nonprofit in de buurt… Past dit niet bij jouw bedrijf? Denk dan eens na hoe je jezelf nog in een positief daglicht kan zetten: bedankkaartjes of -cadeautjes sturen naar consumenten? Een evenement organiseren voor klanten en medewerkers? Mogelijkheden genoeg!

 

4. Toon dankbaarheid

Kerst is tevens het seizoen voor dankbaarheid. Aansluitend bij de vorige tip willen we er ook op wijzen dat klanten in de bloemetjes zetten een zeer goed idee is tijdens de feestdagen! Dit kan door giveaways te organiseren, maar je kan eveneens shoutouts geven op sociale media als klanten iets posten over je merk of product. Op deze manier wordt er ook nog eens user-generated content gecreeerd. Je laat op een goedkope manier je appreciatie voor je klanten en volgers zien, én je krijgt er content voor in de plaats: wat een win-win-situatie!

 

5. Zorg dat je stijl past bij je boodschap

Consumenten in kerstsfeer zijn meestal vrolijk, positief én meer bereid om geld uit te geven. Je kan er dan ook beter alles aan doen om hen in deze positieve mindset te houden. Om deze reden zorg je er best voor dat je marketingboodschappen rond de feestdagen ook echt kerst uitstralen: rood, groen, lachende gezichten, lichtjes… noem maar op. Ze kunnen niet té hard aanwezig zijn in je campagnes.

 

6. Maak gebruik van originele CTA’s

De aanwezigheid van de feestdagen mag niet enkel te vinden zijn in je visuals. Je kan het best ook doortrekken naar je copy. Zo kan je de onderwerpregels van je mails afstemmen op de tijd van het jaar, maar ook de call to actions van je advertenties. Kies in plaats van de klassieke “Koop nu” of “Meer weten” eens voor “Bekijk de inhoud van je pakje”. Hoe creatiever, hoe beter!

 

Is het jou allemaal wat te veel en zie je door de bomen het bos niet meer? Ben je op zoek naar hulp voor je marketing? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek!