Marketingtrends in 2022: Een vooruitblik

In het snel veranderende marketinglandschap is snel kunnen schakelen een absolute must! Dat weten marketeers natuurlijk als geen ander. Ook nu 2022 voor de deur staat kijken we weer allemaal reikhalzend uit naar de volgende trends, aanpassingen en kersverse kanalen. Om de feestdagen met een gerust hart te kunnen vieren, en voorbereid te zijn op wat komt, geven we jullie al een overzicht over de zaken die we nu al weten – of vermoeden.

Algemene trends: AI, cookies en journey orchestration

In 2021 nam AI een belangrijke plaats in en dit zal in 2022 niet anders zijn. Google, Facebook, LinkedIn… Alle grote (en vaak ook kleine) spelers maken er gebruik van. Het samenstellen van ad copy, tonen van de juiste advertenties op het juiste moment en inspelen op de interesses van de ontvanger: automations en AI zijn haast niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. In 2022 wordt verwacht dat alle automatiseringen meer op punt gesteld gaan worden. Maak je er nog niet (veel) gebruik van? Get to work! Achterblijven is bij deze trend geen optie.

Voor velen doet een customer journey wel een belletje – of tien – rinkelen. Bij jou niet? Lees dan zeker deze blog! De customer journey worden steeds belangrijker: elk contactmoment telt. Hoe beter je de reisweg van de consument naar een aankoop in kaart kan brengen, hoe persoonlijker je hen kan helpen. Op deze manier kan je ook de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment laten zien.

Bij uitstek de grootste verandering van het voorbije jaar – het verdwijnen van third party cookies – zal ook in het komende jaar gevolgen hebben. Het wordt steeds moeilijker om gepersonaliseerde marketing te voorzien, aangezien gegevens niet meer mogen worden opgeslagen. Voor de privacy en het veiligheidsgevoel van de consument is dit een verbetering, maar voor de marketeer wordt het moeilijker om in te spelen op de juiste behoeftes. Third party cookies zullen pas volledig verdwijnen in 2023, maar we kijken best al uit naar de implementatie van alternatieven om data te verzamelen, zoals bijvoorbeeld FLoC van Google.

Content marketing: Video’s, geluid én de menselijke factor

De populariteit van TikTok en de Reels van Instagram, korte video’s van maximum 60 seconden (ondertussen 3 minuten), geeft het nog maar eens aan: het publiek wil content snel kunnen consumeren. Ook dit lijkt in 2022 enkel verder te evolueren. Er wordt voorspeld dat minimalistische copy en short-form video content ook dit jaar zullen boomen. Als je vorig jaar de trend gemist had, is het nu dus nog niet te laat!

Ook de gevolgen van de coronacrisis blijven voelbaar. Heel veel evenementen werden online georganiseerd en live content werd dan ook online gestreamd. Deze live content blijft ook volgend jaar aanwezig. De fear of missing out – of FOMO – zorgt ervoor dat mensen iets niet willen missen en alles dan ook live gaan volgen als je streamt. Dit is dus zeker een aspect om op in te zetten.

Menselijkheid en authenticiteit blijven binnen content ook een zeer belangrijke factor. Boodschappen met emoties en een menselijke touch en nostalgie marketing zouden ook in 2022 de bovenhand nemen.

Menselijkheid en authenticiteit blijven binnen content ook een zeer belangrijke factor.

Social media

Sonic social media, zoals Clubhouse, zouden ook een belangrijke trend worden. De sterkte van dit medium steunt vooral op de laagdrempeligheid. Het is veel makkelijker om een band te ontwikkelen en een gevoel te creëren als je iemands stem hoort. Ook zorgt geluid voor het aanmaken van herinneringen. Denk maar aan de geluiden die Coca-Cola gebruikt in reclames: openen van een blikje, inschenken van het drankje, drinken van de frisdrank…

Zoals daarnet al aangehaald blijft snelheid een grote factor spelen, ook op vlak van social media. Steeds meer platformen integreren een aankoopfunctie. De consument kan dan bij een zoekopdracht in Pinterest bijvoorbeeld meteen een kijkje nemen in aanbiedingen en producten en deze aankopen. Zo worden de navigatie naar de website, het toevoegen aan het winkelmandje en de betaling via de website overgeslagen. Met deze gewonnen tijd kan de consument nog wat verder scrollen en de vlotte integratie zorgt bij hen dan ook voor een positief gevoel.

Ook bij influencer marketing is er een kleine shift. Het belang van micro-influencers zou toenemen. Mensen hebben namelijk meer vertrouwen in hun peersdan in beroemdheden met miljoenen volgers op sociale media. Als influencer marketing relevant is voor het product dat je verkoopt is dit dus zeker een strategie om te overwegen.

Zo, nu weet je waar wij ons volgend jaar aan kunnen verwachten. En jij? Wat zijn volgens jou de nieuwe trends voor het komende jaar?