Hoe geweldig zou het zijn als je doelgroep van jou de juiste boodschap krijgt doorgestuurd én ook nog eens op het juiste moment? En hoe geweldig zou het zijn als ze jouw digitale nieuwsbrief niet zomaar openen, maar er ook echt wat uit halen? Dit is e-mailmarketing op z’n best en wij geven jou dé ultieme tips, zodat jouw volgende nieuwsbrief niet onopgemerkt voorbij gaat!

Besteed voldoende aandacht aan de onderwerpregel

Het eerste wat mensen te zien krijgen van jouw digitale nieuwsbrief is de onderwerpregel. Deze moet hen dus meteen aanzetten tot het openen van jouw mail. Met andere woorden: trek meteen de aandacht van je doelgroep en zorg ervoor dat ze jouw nieuwsbrief echt willen lezen.

Wees zeker niet bang om emoji’s te gebruiken in je onderwerpregel. Emoji’s maken je e-mail aantrekkelijker en dus ook leuker om te lezen. 

Spreek je doelgroep persoonlijk aan

Mensen houden ervan om persoonlijk aangesproken te worden. Zo krijgen ze het gevoel dat je hen persoonlijk kent. Voeg daarom altijd de naam van de ontvanger toe aan de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Ook een persoonlijke aanspreking aan het begin van de nieuwsbrief maakt deze meteen minder formeel. Dit resulteert in een hogere CTR (click through rate) van je e-mail. Spreek je doelgroep dan ook altijd persoonlijk aan door de naam van de ontvanger toe te voegen aan de onderwerpregel. Dit kan je ook meteen doen bij de aanspreking in je e-mail.

Segmenteer je database

Om ook de inhoud van je nieuwsbrieven persoonlijk te houden, kan je de interesses van je ontvanger vragen wanneer deze persoon zijn of haar gegevens achterlaat. Ook kan je de kliks van een ontvanger bijhouden om de interesses te achterhalen. Zo kan je je nieuwsbrieven heel gericht opstellen en ook jouw e-mailmarketing optimaliseren.

Stuur niet naar iedereen dezelfde nieuwsbrief, maar werk dus op de interesses die je verkreeg van de personen die hun gegevens achterlieten. Dit zijn de belangrijkste voordelen van e-mailsegmentatie:

  • Door middel van e-mailsegmentatie bereik je alleen de mensen waarvoor de boodschap relevant is. 
  • Je verkrijgt een hogere conversie ratio.
  • Door middel van het uitsturen van een relevante boodschap, verbetert de klantenervaring en klantentevredenheid.

Maak gebruik van interactieve content

Maak je nieuwsbrieven leuk door gebruik te maken van interactieve content, zoals video’s of GIF’s. Je nieuwsbrief is niet alleen leuk, maar springt er ook nog eens uit. Wil je je ontvanger écht uitnodigen om in interactie te gaan met je e-mail? Voeg dan een leuke poll toe. 

Belangrijk is wel uit te testen dat de video’s of polls die je uitstuurt goed worden ontvangen. Stuur daarom altijd even een testmail uit naar jezelf of naar één van je medewerkers. Test de mail ook altijd via zowel je smartphone als via je laptop.

Maak een leuke, maar zachte Call To Action

Het doel van een nieuwsbrief is om top of mind te blijven en je lezers te inspireren. Op deze manier denken ze vanzelf aan jou als ze iets nodig hebben dat jij met jouw bedrijf aanbiedt. Plaats daarom aan het einde van je e-mail een leuke, maar zachte call to action.

Meten is weten

Is je nieuwsbrief uitgestuurd? Dan is het belangrijk om de resultaten van je e-mailmarketingcampagne te analyseren. Hoe veel keer werd de e-mail geopend? Hoe vaak klikte men door naar je website? 

Aan de hand van deze gegevens, kan jij aan de slag met het optimaliseren van je volgende digitale nieuwsbrief zodat steeds meer en meer mensen de weg vinden naar jouw website.

Wat win jij erbij?

  • Klantentevredenheid. Door jouw ontvangers persoonlijk aan te spreken en hen een persoonlijke boodschap te sturen, voelen ze zich persoonlijk aangesproken en voelt het voor hen alsof je hen persoonlijk kent.
  • Effectiviteit. Door de resultaten te analyseren, kan je jouw volgende e-mailcampagnes optimaliseren.
  • Herkenbaarheid. Wees altijd consistent in jouw communicatie en zorg dat je overal te zien bent. Dit leidt tot herkenbaarheid.