Amerikaanse TikToksaga bijna compleet, maar hoe zit dat in Europa?

Amerikaanse TikTokkers sidderen en beven nu het techconflict tussen de VS en China een nieuw hoogtepunt bereikt. Een volledige TikTok ban dreigt als de Chinese eigenaar zijn Amerikaanse activiteiten niet verkoopt. Tientallen miljoenen creators dreigen hun inkomsten te verliezen, en zo’n 170 miljoen Amerikanen worden met de mogelijke ban geconfronteerd. Maar hoe zit het in Europa? Dreigt ook hier een ban op het populaire videoplatform? En is het nog interessant om als Belgisch bedrijf op TikTok in te zetten?

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden keurde een wetsvoorstel goed dat ByteDance, het bedrijf achter TikTok, dwingt om het platform te verkopen. Het wetsvoorstel komt er naar aanleiding van het feit dat ByteDance geen inzage wil geven in de manier waarop ze omgaan met data. Zo vreest Amerika ervoor dat men data doorsluist naar de Chinese overheid.

Het wetsvoorstel ligt nu bij de Senaat en het ziet ernaar uit dat ook zij het voorstel zullen goedkeuren. Als het effectief een wet wordt die president Biden ondertekent, heeft ByteDance tot een jaar de tijd om het platform te verkopen aan een Amerikaanse speler. Gebeurt dit niet, dan dreigt een volledig verbod van TikTok in de VS.

Dreigt een TikTok ban in Europa?

Het valt niet te ontkennen dat er ook in Europa twijfels zijn over de populaire app. In 2023 kwam er een verbod van TikTok voor alle leden van het Europese Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad. In Duitsland legden enkele parlementaire ministers een mogelijke ban op tafel, en ook in België is het voor overheden om TikTok te gebruiken.

Ondanks deze maatregelen, lijkt een volledige ban zeer onwaarschijnlijk. Binnen de EU beschikken we over veel strengeren privacywetgevingen dan in Amerika, wat ervoor zorgt dat bedrijven ook veel zwaardere boetes kunnen krijgen en gebruikers beter beschermd zijn. Boetes die bijvoorbeeld Apple maar ook Meta, het bedrijf achter onder andere Facebook en Instagram, al in de brievenbus kreeg.

Andere mogelijkheden?

Maar wat als het toch gebeurt? Waar kan je als creator of bedrijf zijnde dan nog naartoe? Want de sterkte van TikTok ligt bij het fameuze algoritme, dat perfect weet welke content jij wel en niet wil zien. Het zorgt ervoor dat je uren kan blijven scrollen.

In India werd TikTok, samen met enkele andere Chinese apps, in 2020 verboden. De reden daarvoor was een militair conflict. Na de ban zagen ze daar een sterke groei in het gebruik van Instagram en YouTube. Een logisch gevolg, sinds de Instagram Reels en YouTube shorts enkele jaren geleden in het leven werden geroepen. Maar ook nu blijft Instagram niet bij de pakken zitten, en innoveert in sneltempo verder. Bijna wekelijks kondigt Adam Mosseri, hoofd van Instagram, nieuwe features en veranderingen in het algoritme aan. Dit allemaal met maar één doel: zo veel mogelijk gebruikers én creators aantrekken en behouden. Maar eerlijk is eerlijk: een exacte copy van TikTok, en dan vooral van hun algoritme, dat is er nog niet.

Is TikTok nog interessant voor Belgische bedrijven?

Om deze vraag te beantwoorden, is het belangrijk om als bedrijf de afweging te maken of je tijd wil investeren in het platform. Ga na of jouw doelgroep effectief aanwezig is op TikTok. Is dat het geval? Dan is het nooit te laat om op de TikToktrein te stappen. Is jouw doelgroep internationaal of zelfs Amerikaans? Dan is dat een ander verhaal. Wachten op de (ongetwijfeld spannende) seizoensfinale van de TikToksaga is een optie. Of je kan nu al de koe bij de horens vatten en volop inzetten op andere platformen.

In ieder geval moeten wij ons in Europa nog niet té veel zorgen maken. Voorlopig kunnen we nog steeds kijken naar de “Uitspraken van Daan”, de loopvideo’s van Stien Edlund en de vele dansjes van Julie Vermeire.