PR kan een enorm vaag begrip zijn voor wie er geen ervaring mee heeft. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Een goed geschreven persbericht of een interviewpitch bij de juiste journalist, kan worden doen voor je naamsbekendheid. Mieke helpt je alvast op weg.
Voor je begint is het belangrijk om te checken of het nieuws dat je gaat brengen wel genoeg waarde heeft voor de media. Vraag jezelf af wie je wil bereiken, wat je boodschap is, en of die ook uniek genoeg is om het verschil te maken. Want wat voor jou interessant lijkt, is dat niet altijd voor anderen.
Ben je overtuigd van de meerwaarde van je nieuws? Dan kan je aan je persbericht beginnen. Daarbij is het belangrijk om de 4 W’s en de H in de gaten te houden: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Hoe. Gebruik ze liefst allemaal in je intro. Zo weet de lezer meteen waar hij of zij aan toe is. In de rest van je persbericht kan je deze zaken dan verder verduidelijken.
Zorg er ook voor dat je persbericht een vlotte tekst is. Gebruik daarvoor korte en sprekende zinnen die passen bij het onderwerp waarover je het hebt. Een investeringsronde vergt natuurlijk een volledig ander taalgebruiker dan de lancering van een nieuw parfum.
En nu je tekst klaar is, is het ook belangrijk dat je die verstuurd naar de juiste contacten. PR draait rond het opbouwen en onderhouden van goede contacten en die wil je niet kwijtraken door hen de foute dingen door te sturen. Niet elk nieuwsfeit is even geschikt voor elk medium, dus vraag je af in welke krant of magazine jezelf ziet staan. Jaarcijfers zijn bijvoorbeeld meer iets voor De Tijd of een Trends. Meer lifestyle getinte berichten verschijnen dan weer vaker in Het Nieuwsblad of bijvoorbeeld HLN.
In deze video gaf Mieke je een inkijk in hoe wij bij Rebel ’n Kind werken. Door elke fase van onze funnel te doorlopen, zal je merken dat je bedrijf groeit en de klantenloyaliteit stijgt. Dat zal dan weer resulteren in een beter en efficiënter van je middelen en tijd, en meteen ook een hogere return on investment opleveren.