Er is al veel geschreven en gezegd over e-mailmarketing. Volgens de ene is deze vorm van marketing dood, terwijl de andere het ziet als de heilige graal van zijn campagne. De waarheid ligt zoals bij veel zaken ergens tussenin. Als je e-mailmarketing goed aanpakt, kan het namelijk een erg effectieve tool zijn om je doelpubliek te bereiken. En wij bij Rebel ’n Kind helpen je graag op weg!
E-mailmarketing kan zeer doeltreffend zijn en levert één van de hoogste ROI’s (Return On Investment) op. Dat heeft allemaal te maken met hoe je je boodschap verstuurt. Maar liefst 99% van de consumenten checkt dagelijks hun mails, waardoor het veruit de beste manier is om updates van merken te ontvangen.
Relevante info op het juiste moment
Maar er is nog een andere belangrijke factor. Je kan mensen bereiken wanneer jij dat wil, en op het moment dat jij uitkiest. Zo stuur je informatie op een moment dat die ook relevant is. Of je doelstelling nu is om verkopen te genereren of een band op te bouwen: alles kan! Jij hebt zelf de touwtjes in handen. Zie je mails als een plaats waar je ongestoord jezelf, je merk of je producten in de kijker kan zetten.
Rechtstreeks contact
Je hebt meer kans om op te vallen met e-mailmarketing dan met social media. Potentiële klanten zien dagelijks een eindeloze stroom aan posts op Facebook, Instagram, TikTok en zelfs LinkedIn. Jouw boodschappen raken dus heel makkelijk verloren in de massa.
Bij een e-mailcampagne komt je boodschap rechtstreeks in de inbox van je (potentiële) klant terecht. Daardoor is de kans dat die gelezen wordt ook meteen veel hoger.
Blijf in beeld
Dankzij e-mailmarketing heb je regelmatig contact met je klanten. Je kan hen waardevolle informatie bezorgen, die relevant is voor het stadium waar de klant zich in bevindt. Heeft een klant net een keukenmachine gekocht? Bezorg hen dan tips over het gebruik ervan of een instructiefilmpje. In een latere fase kan je hen ook leuke kortingen bezorgen voor bijhorende accessoires of producten. Je bouwt een band op met de klant én krijgt meer geloofwaardigheid, doordat je informatie voor hen waardevol is.
Meer websiteverkeer
Naast informatie verschaffen in je mails, kan je ook meer verkeer genereren naar je website. Licht onderwerpen uit in je mail en stuur (potentiële) klanten door naar je website. Door goede call-to-actions (CTA) te gebruiken, worden je blogs en pagina’s bekeken en gelezen. Dit laatste kan er ook voor zorgen dat Google meer verkeer waarneemt en jouw website dus hoger in de zoekresultaten komt te staan.
Meet je succes
Mailcampagnes zijn ook ideaal om het succes van je campagnes te meten. Door A/B-tests uit te voeren, kom je te weten wat het beste past bij je doelgroep. Zo kan je je mails verder optimaliseren voor betere prestaties. Speel eens met CTA’s, onderwerpregels en afbeeldingen in verschillende mails en analyseer welke wel en niet goed gewerkt hebben.
Dat doe je door je openingrates en klikfrequenties te analyseren en conversiepercentages bij te houden. De data die je op deze manier verzamelt, kan je dan weer gebruiken om je e-maillijsten verder op te delen.