Blijf communiceren, ook tijdens een crisis

Hopelijk heb je het als bedrijf nooit nodig, maar een goede crisiscommunicatie is goud waard in tijden van, welja crisis. De belangrijkste les tijdens zo’n situatie is: Blijf communiceren. Ook als je niets te zeggen hebt.

Je manier van communiceren tijdens een crisis, kan je bedrijf kraken of maken. Het is dus belangrijk dat je op tijd nadenkt over hoe je zo’n situatie het beste aanpakt. Alle grote bedrijven hebben crisiscommunicatieplannen die tijdens een ramp meteen ingezet kunnen worden. Vaak zijn het hele draaiboeken waarin minuut per minuut wordt beschreven hoe ze de crisis gaan tackelen.

Maar ook voor kleine bedrijven is het niet slecht om vooraf na te denken hoe jij zou reageren bij een crisis. De belangrijkste tip die ik je kan geven? Blijf communiceren naar je medewerkers en de buitenwereld toe. Niets zeggen zorgt enkel voor meer verwarring en kan je bedrijf grote schade berokkenen en frustratie opwekken bij het grote publiek. En dat hoeft dan heus niet altijd een heel persbericht te zijn, een gerichte tweet is soms ook al veel waard.