Cijfers van je social mediakanalen waar je écht rekening mee moet houden

Vraag je je af hoe je jouw social mediakanalen goed kan analyseren? Welke cijfers zijn nu écht belangrijk om succes te bekijken en rekening mee te houden? En zijn we niet allemaal veel te veel bezig met het aantal volgers van onze pagina’s? Het antwoord op die laatste vraag is alvast “ja”. Daarom geeft Rebel ’n Kind jou tips om gericht en efficiënt je kanalen te analyseren.

Bereik en weergaven

Hoeveel mensen bereik je met jouw content? En hoe vaak wordt jouw content bekeken? Het algoritme van de verschillende social mediakanalen bepaalt wie welke content te zien krijgt. Hierdoor is het mogelijk dat jouw volgers niet altijd alles zien wat jij plaatst op je pagina’s. Hoe kan je dit voorkomen? Door op een consistente manier nieuwe content én relevante content te plaatsen.

Belangrijk om te weten is dat de cijfers van het bereik en aantal weergaven ook mensen bevatten die je nog niet volgen, maar die wel interesse tonen of op zoek zijn naar jouw specifiek product. Misschien gaan ze zelfs wel over tot aankoop of raden ze het aan bij andere personen. Op Instagram kan je nu bijvoorbeeld heel duidelijk zien bij jouw berichtstatistieken hoe de verdeling zit tussen volgers en niet-volgers. Zeker de moeite waard dus om deze cijfers eens te bekijken en te analyseren!

Engagement

Hoeveel likes, reacties en clicks krijg je op jouw posts? Een hoog engagement is niet alleen goed voor het algoritme van de verschillende social mediakanalen, het zorgt er ook voor dat je product, merk of bedrijf betrouwbaar overkomt.

Want wat ben je met heel veel volgers, als zij niks doen met jouw content? Veel volgers betekent niet automatisch dat zij ook allemaal interesse hebben in hetgeen jij hen te bieden hebt. Zorg daarom voor content waarmee jouw volgers in interactie kunnen gaan. Maak bijvoorbeeld gebruik van de pollfunctie bij het delen van Instagram stories. Of stel een vraag aan je volgers en netwerk op LinkedIn en laat hen reageren onder je posts. Je zal merken dat hoe vaker je dit doet, hoe meer mensen gaan engagen met jouw content en hoe beter jouw content én dus ook jouw pagina’s gaan scoren.

Reposts en vermeldingen

Hoeveel mensen delen jouw content? Hoeveel mensen vermelden jouw merk, product of bedrijf in hun posts? Aan deze cijfers kan je zien of er over jouw bedrijf gepraat wordt en door wie. Hoe meer mensen jouw posts delen en jouw bedrijf vermelden in hun content, hoe groter je bereik en hoe meer je social mediapagina’s gaan groeien.

Hopelijk konden we jou overtuigen om vanaf nu verder te kijken dan alleen je volgersaantal. Want zowel jouw bereik, engagement als het aantal reposts en vermeldingen zorgen ervoor dat jouw volgersaantal vanzelf groeit.