De marketingmachine achter het succes van Taylor Swift

De mensen die nog nooit van Taylor Swift hebben gehoord, zijn stilaan op één hand te tellen. De popprinses is overal. Haar Eras Tour verkoopt stadiums uit alsof het kleine parochiezalen zijn. Ondertussen lopen de miljoenen binnen, en zijn er zelfs universiteiten die haar als lesonderwerp hebben. Maar hoe is die kleine countryzangeres van weleer uitgegroeid tot het zakelijke genie van vandaag?

In Amerika (en ook ver daarbuiten) zijn ze al wekenlang in de ban van de welles/nietes relatie tussen Taylor Swift en American Footballspeler Travic Kelce. Die laatste liet in zijn eigen podcast vallen dat hij wel een boontje voor haar had, en de Swifties zagen er de perfecte match in voor hun ‘mother’. Een bezoekje van Swift aan enkele matchen van Kelce doet de hele online community nu al weken ontploffen. Want hoe serieus is dat ‘dingetje’ nu tussen hen?

Sommigen twijfelen aan de echtheid van de relatie en noemen het vlakaf een PR-stunt. Haar volgers laten alvast niets aan het toeval over. Ze leren massaal de spelregels van American football, vaak tot wanhoop van hun echtgenoten die niet begrijpen hoe Taylor zo’n effect kan hebben op de hele National Football League. De truitjesverkoop van Kelce steeg met maar liefst 400%, en de social mediakanalen van Kelce, zijn ploeg de Kansas City Chiefs en de NFL kregen plots duizenden extra volgers. Een sterke following zoals die van Taylor Swift kan dus enorme gevolgen hebben.

Teasen met mysterie

Travis, Taylor en iedereen errond profiteren duidelijk van de hele hetze. De NFL speelt het hele spel vrolijk mee door meer beelden van Swift in één van hun stadiums te posten op hun TikTok-account dan van de gespeelde matchen. Marketing at its finest dus. En ook Kelce surft mee op het Swift-effect. Zijn podcast is plots nummer 1 bij Apple, zijn truitjes vliegen de deur uit en journalisten hebben nog maar 1 vraag voor en na de match: “Hoe zit dat nu tussen Travis en Taylor?”. En Taylor? Die geniet van het mysterie dat ze creëert. Ze wordt niet voor niets aanzien als de queen van de easter eggs.

Tijdens haar Eras Tour in de VS verstopte ze vakkundig verschillende hints tijdens haar show die allemaal leidden naar de aankondiging van “1989, Taylor’s Version”. Om de onuitgegeven vault tracks voor het album bekend te maken, brak de popprinses bijna Google. Op amper 24u tijd losten fans meer dan 33 miljoen puzzels op. Ongezien, zelfs voor Google of Swift. Het is de eigenzinnigheid, creativiteit en authenticiteit van Swift die fans doet kirren van plezier. Je weet nooit wat ze de volgende keer uit haar hoed tovert.

Online community

Dat Taylor bijna op haar eentje het internet breekt en social media naar haar hand zet, is een berekende zet. Social media spelen een steeds grotere rol in marketingcampagnes, en Swift zag al vroeg het potentieel. Ze heeft zorgvuldig haar fanbase opgebouwd door hen ook te geven wat ze willen: een inkijk in het leven van een superster. Swift deelt beelden van op tour, uit haar privéleven, van haar katten, en interageert ook rechtstreeks met haar fans. Ze heeft zorgvuldig een eigen community opgebouwd, waardoor fans zich geapprecieerd voelen.

Voor Swift is die community dan ook een belangrijk onderdeel van haar succes. En dat laat ze niet na om te benadrukken. Tijdens award shows of op tournee benadrukt ze steevast dat alles begint en eindigt bij haar fans. En het blijft niet enkel bij mooie woorden. Zo nodigde ze al fans uit bij haar thuis om stukjes van een nieuwe plaat te beluisteren. Haar team gebruikt social media om te zien waar fans nog naar op zoek zijn, en gebruikt die data vervolgens om aangepaste merchandising te maken.

Authenticiteit

Tijdens de Eras Tour in de VS deelde Swift honderden miljoenen van haar opbrengst uit aan haar crew. En ook lokale voedselbanken kregen een riante donatie toegestopt. Duizenden daklozen krijgen zo dankzij Swift een warme maaltijd geserveerd. Hoewel Swift te boek staat als een vrijgevige artieste, is het natuurlijk ook mooi meegenomen qua marketing. Want hoe kan je nu nog tegen een vrouw zijn die letterlijk de economie van je land laat opleven door een paar uur per week op te treden?

Taylor Swift heeft doorheen haar carrière dan ook altijd haar eigen pad gekozen. Zo schrikt ze er niet voor terug om op muzikaal vlak te switchen tussen verschillende genres. Haar albums zijn dan ook een representatie van haar gemoedstoestand. Van old school country met nummers over jeugdliefdes en de onvermijdelijke break-ups in de begindagen, tot vrolijke pop op het album Lover. Of wat dacht je van de melacholische indie op Folklore tijdens de coronaperiode, en voluit revenge rock op Reputation.

Herkenbaarheid

Ondanks het veelvoud aan genres hebben de nummers wel één gemene deler: de storytelling. Swift wordt aanzien als een meesterlijke vertelster. Ook haar videoclips, decors voor op tour, styling en albumcovers worden mee door haar bedacht. Alles moet kloppen. Ondanks haar immense fortuin moeten fans van over de hele wereld zich kunnen vereenzelvigen met haar. Herkenbaarheid scoort nu eenmaal.

De songs van Swift zijn dan ook vaak zo opgebouwd dat iedereen er altijd wel een deel van zichzelf in herkent. In het nummer ‘The Man’ neemt Swift bijvoorbeeld de toxische mannelijkheid op de korrel. In de hoofdrol? Taylor verkleed als Tyler Swift, een man die verdacht veel doet denken aan Jake Gyllenhaal, Leonardo DiCaprio en Scooter Braun. Drie mannen waar Swift nog een eitje mee te pellen had.

Travis Kelce is bij deze dan ook gewaarschuwd. Wie mee surft op de high van een icoon als Taylor Swift, kan ook lelijk ten val komen. Want wie breekt met Swift, komt automatisch terecht in één van haar break-up songs. Iets wat Jake Gyllenhaal en Joe Jonas letterlijk hebben mogen ondervinden. In het geval van Jonas zet Swift hem nu een extra hak door ook op te trekken met zijn ex Sophie Turner. De media en het internet smullen er alvast volop van en denken dat de vrouwen samenspannen om de Jonas Brother ten val te brengen. Zo zou Swift haar ultieme wraak krijgen. Travis, zeg niet dat we je niet verwittigd hebben!