De marketingstrategie die bij jou past

Goede marketing is belangrijk. Dat staat als een paal boven water. De voordelen die marketing kan hebben op je omzet en de klantenperceptie zijn immens. Maar welke kanalen zet je best in voor jouw business en welke boodschappen zijn interessant voor jouw potentiële klanten? Hoe een marketingstrategie moet worden opgesteld blijft echter moeilijk als je niet weet waar je moet beginnen. Vaak baseer je je op wat anderen – en dan voornamelijk concurrenten – doen. Herken jij dit ook? Wij zijn hier om jullie, aan de hand van een simpel concept, op weg te helpen naar een originele, op maat gemaakte marketing.

Het belang van de customer journey

Een concept dat je misschien wel kent, maar dat – naar onze mening – veel te weinig gebruikt wordt, is de customer journey. Deze wordt gebruikt om de weg van je consument in kaart brengen. Wat daar het voordeel van is? Je kan je inleven in de leefwereld van je klanten, stilstaan bij de verschillende contactpunten die leiden tot (gebrek aan) aankopen en de verschillende behoeftes definiëren.

De uitwerking van een goede customer journey kost wel wat tijd, maar op lange termijn zal je er zeker veel tijd mee winnen. Het is een zeer goede basis om je strategie te bepalen. Je kan er ook steeds op terugvallen bij vragen, twijfels of om de klanten te kunnen visualiseren. Zo verlies je de behoefte van je klant en de verschillende momenten in de journey nooit uit het oog!

Bij Rebel ’n Kind is de customer journey zo belangrijk dat wij deze met elke klant in kaart brengen voor we van start gaan. Wil je het zelf al eens proberen? Wij geven je enkele tips om een goede basis van je customer journey op papier te zetten.

Aan de slag…

  1. Visualiseer (en noteer) de verschillende stappen die een potentiële klant doorloopt wanneer hij op zoek gaat naar een aanbieder van jouw product of service. Enkele mogelijkheden zijn hier opzoeken via Google, advies vragen aan een collega-ondernemer, een advertentie tegenkomen op Facebook… Stel zo een voorlopige structuur op. Denk hierbij na wanneer een klant normaal voor de eerste keer met jullie in contact zou komen. En de tweede, en de derde…
  2. Vanuit stap 1 kan je aanvullen in welke kanalen je dan aanwezig moet zijn. Als klanten vaak eerst gebruik gaan maken van Google of LinkedIn zijn dit kanalen waar je aanwezig moet zijn en op moet inzetten. Definieer zo per fase de belangrijkste kanalen.
  3. Ga na welke boodschappen in de verschillende fases van deze customer journey Voor een klant die nog informatie aan het verzamelen is over verschillende producten is een schreeuwerige “KOOP NU”-knop namelijk (nog) niet interessant.
  4. Verwacht niet dat het een perfecte structuur is die elke klant doorloopt! Een customer journey hoort een leidraad te zijn om het marketingproces te verbeteren, maar consumentengedrag voorspellen? Daar heb je nog steeds een glazen bol voor nodig.