Finetune je jaarlijkse marketingbudget met deze 5 tips!

Traditioneel stellen heel wat bedrijven in december de budgetten voor volgend jaar op. Ook marketing- en communicatiemanagers moeten opnieuw een inschatting maken van het komende werkjaar. Hoeveel advertentiebudget is er nodig? Welke campagnes staan er op de planning? Is er budget voor een extern bureau of freelancer? Vaak geen simpele taak om alle ideeën en ambities tot op de euro uit te rekenen. Rebel ’n Kind helpt je op weg, en geeft je 5 tips die je helpen bij het opstellen van je marketingbudget. 

Tip 1: Start met een plan

Voor je het budget voor volgend jaar kan beginnen opstellen, heb je eerst een uitgebreid jaarplan nodig. Welke doelen heb je bijvoorbeeld voor 2024 gesteld? Een duidelijke visie en bijhorend plan helpen jou en je team bij het stellen van prioriteiten en bepalen je strategie voor het komende jaar.  

Een gestructureerd plan helpt ook bij het behalen van een maximale ROI of return on investment. Leg daarnaast meetbare doelen of KPI’s vast. Die helpen je op het einde van 2024 je plan te evalueren. Durf daarbij te kijken naar nieuwe manieren om het succes van een campagne te bepalen. Wat is de kost om een nieuwe klant te onboarden en daarna vast te houden? Hoelang duurt het gemiddeld voordat potentiële klanten je sales funnel hebben doorlopen? Belangrijke tools die je later in het traject kunnen helpen je budget op orde te houden. 

Tip 2: Blik terug op de voorgaande jaren

De opmaak van een nieuw jaarbudget is altijd een goed moment om ook stil te staan bij het vorige. Hoe evalueer je dat? Waren er onvoorziene kosten en kunnen die dit jaar opnieuw voorvallen? Bekijk ook eens met welke tools je vandaag werkt, en of die nog voldoen aan je verwachtingen. Vergeet daarbij zeker je cybersecurity niet! Je zou niet de eerste zijn die pas ingrijpt als het al te laat is.

Tip 3: Check je uitgaven 

Nu je toch bezig bent om alles in kaart te brengen, check je best ook meteen je uitgaven. Om dit op een grondige manier in kaart te brengen, ga je minstens 3 jaar terug in de tijd zodat je het gemiddelde kan nemen van die jaren. Wat was de grootste uitgavenpost? Welke campagne scoorde het best/slechtst? Werk je bepaalde taken beter intern of extern uit? Vergeet ook zeker niet de kosten voor beurzen, events of promomateriaal te tellen. Met die totaalkost in gedachten, kan je een goede inschatting maken voor het komende jaar. 

Tip 4: Investeer in Social Media 

Wil je je online zichtbaarheid vergroten, houd dan rekening met een advertentiebudget voor social media. De tijd dat je posts vanzelf honderden of duizenden views scoorden zijn helaas voorbij. Voorzie dus wat extra advertentiebudget dat je gedurende het jaar kan inzetten.  

Werk je liever zonder gepromote posts? Schakel dan je medewerkers in om je bedrijf mee op de kaart te zetten. Persoonlijke posts scoren opvallend beter op platforms als LinkedIn ten opzichte van bedrijfsaccounts. Door je medewerkers aan te zetten om over hun werkplek te posten, boost je ook je eigen platformen. Het is de perfecte manier om je merkidentiteit te vergroten, zonder dat je veel extra budget nodig hebt.  

Tip 5: Optimaliseer zoveel mogelijk 

De uitgaven die je doet, hebben best zo’n groot mogelijke ROI. Om dat te bereiken optimaliseer je zoveel mogelijk van je processen. Kijk daarbij ook zeker naar vorige campagnes die succesvol waren. Zijn er nog puntjes waarop je kan verbeteren? 

Neem ook de conversie rating van je website eens onder de loep, en check of je SEO verder geoptimaliseerd kan worden. Maar durf bovenal te experimenteren! Bedrijven die af en toe uit the box durven denken, groeien gemiddeld meer dan bedrijven die vast blijven hangen in oude gewoontes. Pakt het experiment niet uit zoals verwacht, kan je nog altijd bijsturen tijdens het jaar zelf. 

Hoewel het bijna onmogelijk is om een jaarbudget tot op de euro vooraf uit te rekenen, zou je met bovenstaande tips wel een correcte inschatting moeten kunnen maken. Bezorg degene die het budget moet goedkeuren ook een duidelijk inzicht in waar je het geld voor wil inzetten. Werk je presentatie visueel uit, benoem de risico’s en verwerk de feedback die je onderweg verzameld hebt. Eindig je presentatie met een sterke call to action, zo weet ook je leidinggevende wat er van hem/haar/hun verwacht wordt.