Het LinkedIn algoritme: hoe werkt het en hoe haal je er het meeste voordeel uit?

LinkedIn kennen we allemaal als een heel professioneel kanaal. Men noemt het ook wel eens de “Facebook van de bedrijfswereld”. Maar vraag jij je ook soms af waarom een post 2 weken lang op je tijdlijn blijft verschijnen en anderen na enkele uren al verdwijnen? Dat ligt allemaal aan het algoritme van LinkedIn. Wij leggen je uit hoe het werkt en hoe je hier voor jouw bedrijf het meeste voordeel uit haalt!

Het LinkedIn algoritme uitgelegd

Kort samengevat bepaalt het algoritme van LinkedIn of, aan wie en hoeveel jouw content wordt getoond in de newsfeed. Het algoritme is een set van continue veranderende regels. Deze regels past men aan op basis van ons gedrag, de data die men hieruit haalt, en nieuwe functies. Jouw content, maar ook de content die andere personen en bedrijven plaatsen, worden gefilterd. Dit gebeurt tijdens een geautomatiseerd proces, bestaande uit 4 fases. We sommen ze even voor je op:

Fase 1

Van zodra jij nieuwe content plaatst op LinkedIn, bepaalt het algoritme in welke categorie jouw content wordt geplaatst. Het algoritme kijkt om wat voor content het gaat: is het enkel en alleen tekst, bevat de content een foto of video of een link naar een externe website? Daarna krijgt jouw bericht één van de volgende labels: “spam”, “lage kwaliteit” of “goedgekeurd”. Uiteraard wil je dus dat jouw content dat laatste label krijgt.

Fase 2

Heeft jouw content het “goedgekeurd”-label gekregen? Super, dan wordt jouw content nu getoond aan een selecte groep mensen. Dit is een soort testfase, waarbij het algoritme gaat bekijken hoe goed jouw content nu effectief scoort. Gaan heel wat mensen uit je netwerk in interactie met je post? Dan zal LinkedIn beslissen om jouw content langer en ook aan meer mensen te tonen.

Fase 3

Fase 3 is de kwaliteitscontrole. Het algoritme kijkt niet alleen naar de kwaliteit van je content, maar ook naar dat van je profiel en dat van je eerdere posts. Ook in deze fase kan het algoritme beslissen om jouw content aan meer mensen te tonen, of juist helemaal niet meer te tonen.

Fase 4

In de laatste fase is het de beurt aan de redacteurs bij LinkedIn. Zij gaan bekijken waarom nu net jouw content zo goed scoort. Alle kennis die ze hier uit halen, nemen ze mee in het verbeteren van het LinkedIn-algoritme. Om deze reden is het mogelijk dat je soms content te zien krijgt die weken, of zelfs maanden geleden gepost werd. Dit maakt voor het algoritme niet veel uit. Wat wel belangrijk is, is dat de content die je te zien krijgt relevant is voor jou op dat moment.

Belangrijk is wel om de essentie niet uit het oog te verliezen: namelijk het maken van kwaliteitsvolle content. Veel mensen bereiken is één ding, maar als je content niet waardevol is, hebben de mensen die je content zien hier niks aan.

Hoe haal je er het meeste voordeel uit?

Allemaal goed en wel, dat algoritme van LinkedIn. Maar hoe haal je hier nu het meeste voordeel uit? Hoe zorg je ervoor dat je de regels van het algoritme in jouw voordeel kan laten werken? Pas onze drie tips toe en je gaat merken dat je minder tijd moet steken in de werking van het algoritme.

  • Heb je basis op orde: Voor je begint met het plaatsen van content op je bedrijfspagina, is het belangrijk om de basis helemaal up to date te hebben. Zorg voor een profielfoto, een header en zorg er ook voor dat alle relevante informatie over je bedrijf meteen terug te vinden is op de pagina. Mensen die je bedrijf tegenkomen en doorklikken naar je pagina, weten meteen waar ze jouw bedrijf voor kunnen raadplegen. Hoe completer je pagina, hoe groter de kans dat mensen contact met je gaan opnemen en je pagina ook sneller gaan volgen.
  • Ken je doelgroep: De volgende stap is ervoor zorgen dat je je doelgroep kent. Weet voor wie je content maakt en zorg ervoor dat de boodschap die je wil overbrengen je doelgroep raakt. Ga bijvoorbeeld na wat je doelgroep belangrijk vindt, wat hun interesses zijn en wat zij vooral willen lezen op LinkedIn.
  • Plaats eigen content: LinkedIn is best een koppig platform. Hiermee bedoelen we dat het veel liever heeft dat je content plaatst die geen externe links bevatten en daarmee de aandacht van het platform zelf afleidt. Ook hier gaat het dus weer over kwaliteitsvolle content. Het kan ook helpen om meer tekst toe te voegen aan je posts. Langere posts bevatten namelijk meer nuttige informatie en zouden je bereik moeten vergroten.

Kort samengevat: wil je goed scorende content op LinkedIn die veel mensen bereikt? Zorg voor kwalitatieve posts, ken je doelgroep en zorg ervoor dat je pagina alle nodige informatie bevat.