Hoe vind je de juiste tone of voice voor je bedrijf?

Als bedrijf is het enorm belangrijk om de juiste tone of voice te bepalen. Dit doe je naargelang je doelgroep. Maar hoe bepaal je een goede tone of voice en waarom is die zo belangrijk? Hoe raak je steeds weer de juiste snaar?

Wat is tone of voice?

De tone of voice gaat niet over wat je communiceert en welke boodschap je wil overbrengen, maar het gaat wel over de manier waarop je communiceert. Het is je schrijfstijl en de manier waarop je je doelgroep (of je buyer persona) aanspreekt.

Hoe je klinkt als bedrijf is enorm belangrijk voor de merkbeleving en is daarbij minstens even belangrijk als dan hoe je eruit ziet. Geef je merk dus niet alleen een gezicht, maar ook een stem. En kies een stem die bij het merk past. Ga je voor formeel of informeel? Grappig of serieus? Enthousiast of gericht op feiten?

Hoe bepaal je de juiste tone of voice?

Met de juiste tone of voice doe je jouw doelgroep knikken én klikken. Om de juiste tone of voice te bepalen, doorloop je best 4 stappen. We geven ze even mee:

  1. Bepaal waar je bedrijf voor staat

Een belangrijke eerste stap is nagaan waar je bedrijf voor staat. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Waarom bestaat mijn bedrijf?
  • Wat kan ik met mijn bedrijf bieden aan mijn doelgroep?

Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat haar doelgroep vooral wil informeren? Of heb je eerder als doel om te inspireren? Ga na wat de belangrijkste kenmerken zijn van je bedrijf, schrijf ze op en leg op deze manier de basis voor je tone of voice.

  1. Geef je bedrijf een persoonlijkheid

Je wil natuurlijk dat je doelgroep je bedrijf herkent, ookal wordt de naam niet vermeld of is het logo niet te zien. Dit doe je door in je communicatie persoonlijkheid te laten zien. Ga na welke schrijfstijl bij je bedrijf past en vraag je af hoe  je wil overkomen. Ga je voor een formele of net een informele schrijfstijl? Pas je humor toe en spreek je je doelgroep aan met ‘u’ of met ‘jij’? Door een antwoord te geven op deze vragen, bepaal je verder jouw tone of voice.

  1. Bepaal concrete schrijfregels

Nu je je tone of voice op een concrete manier hebt bepaald, kan je daar enkele schrijfregels aan toevoegen. Welke woorden gebruik je bijvoorbeeld best niet bij jouw tone of voice? Gebruik je moeilijke vakjargon, of houd je het liefst wat simpeler? Zijn er bepaalde zaken die je nooit zou zeggen?

Schrijf dit alles even op. Op deze manier heeft iedereen binnen het bedrijf een handig document en zo is iedereen hier ook van op de hoogte.

  1. Iedereen gelijk

Een laatste belangrijke stap hebben we hierboven al kort aangehaald: zorg ervoor dat iedereen binnen je bedrijf op een gelijke manier communiceert. Stel korte, maar heldere richtlijnen op voor je medewerkers en communiceer ook over deze richtlijnen in je tone of voice.

Het belang van een tone of voice?

Waarom is een tone of voice nu zo belangrijk voor je bedrijf en voor je merk? We geven je 3 belangrijke redenen mee:

  1. Geef je merk persoonlijkheid. Dankzij je tone of voice kan je je niet alleen als merk of als bedrijf laten horen, je kan ook, samen met de visuele kenmerken, laten zien wie je bent. Op deze manier geef je een uitdrukking aan de persoonlijkheid van je merk of je bedrijf.
  2. Bouw vertrouwen op. Mensen zitten heel makkelijk in elkaar: kennen ze je, dan vertrouwen ze je. Kennen ze je niet, dan vertrouwen ze je niet. Met de juiste tone of voice kan je ervoor zorgen dat je doelgroep je snel gaat herkennen en je dus ook snel gaat vertrouwen. Belangrijk is dus om je tone of voice consequent en langdurig te gebruiken.
  3. Laat zien dat je anders bent dan de concurrent en hetzelfde als je klant. Gebruik je tone of voice om je te onderscheiden van je concurrent, maar laat er tegelijk je klant mee weten dat je hetzelfde denkt als hij. Op deze manier bouw je ook een vertrouwensband op met je klant en zorg je ervoor dat hij jouw bedrijf of merk verkiest boven dat van de concurrent.