In 6 stappen starten met employer branding

 

Goede werknemers komen tegenwoordig niet vanzelf aanwaaien. Employer branding is een krachtige manier om makkelijker talent aan te trekken en te behouden.  

Maar al te vaak worden potentiële medewerkers benaderd op een moment dat de ze de naam van de werkgever totaal niet kennen. Vergelijk het met daten: bijna niemand zegt meteen ‘ja’ tegen een date met iemand waar ze totaal geen beeld bij hebben. Dus als je wil dat jouw ideale profiel bij je solliciteert, is het belangrijk al bekend bij ze te zijn en al enig vertrouwen te hebben gecreëerd. 

Ik deel graag 6 stappen om te starten: 

  1. Start met een nulmeting, bijvoorbeeld een enquête bij je medewerkers en breng je huidige situatie als werkgever in kaart.   
  2. Vergelijk. Waarom zijn bepaalde organisaties populairder onder werkzoekenden? Wat maakt ze uniek? 
  3. Bepaal je eigen identiteit. Wat voor werkgever wil jij zijn? Hoe wil jij je positioneren als organiatie? 
  4. Weet wat je zoekt. Wie is je ideale medewerker? Waar kan je hen vinden? 
  5. Zorg ervoor dat de antwoorden op voorgaande vragen leven binnen je organisatie en onder je huidige medewerkers. 
  6. Zet je huidige medewerkers ook in als ambassadeurs. Walk the talk.