De afgelopen week kon je amper naast Jeremy Allen White kijken. De acteur won een Golden Globe voor zijn prestatie als Carmi in The Bear, en dat was wat mij betreft oververdiend. Maar dat was niet de reden dat iedereen het over hem had. Jeremy Allen White is vooral ook overal te bewonderen als de hoofdrolspeler in de nieuwste campagne van modemerk Calvin Klein. Vrouwen, maar ook mannen, wisten even niet waar ze het hadden bij het zien van White in zijn witte boxershort. Maar lag dat dan enkel en alleen aan die zwoele blik of dat afgetrainde lichaam van hem? En dan dat wel, openlijk een rondje geilen op iemands lichaam?
Het aantal merken dat nog impact kan creëren met een jaarlijkse campagne, kunnen we stilaan tellen op één hand. Toch is het net dat wat ze bij Calvin Klein dit jaar hebben gepresteerd met hun 2024-campagne met Jeremy Allen White. Sterk staaltje marketing dus van de mannen en vrouwen bij het modemerk. Zij koppelden hun bekende ondergoedreclame aan de rijzende ster uit Hollywood. En we weten allemaal waarom.
Sterrenstatus
Wie Jeremy Allen White nog niet kent, het is je vergeven. Bij ons vind je hem vooral nog terug op streamingdiensten, en minder op het gewone lineaire tv-scherm. Maar als ik je een tip mag geven, check hem toch maar even. En dan niet enkel voor zijn fysiek. White is namelijk ook een steengoede acteur, dat bewijst zijn Golden Globe van dit jaar. Zijn rol als Lip in Shameless of Carmi in The Bear wordt door kenners omschreven als een acteerprestatie van de bovenste plank. Na jaren timmeren aan de weg naar boven, is hij er dus eindelijk. En hoe!
En net dat hebben ze bij Calvin Klein goed begrepen. Door hun merk te koppelen aan die rijzende sterrenstatus van Jeremy Allen White, surfen ze mee op het succes van de acteur. Vergelijk het met de NFL die maar wat graag Taylor Swift in beeld brengt bij de matchen van haar lief Travis Kelce. Alles wat extra fans kan lokken, wordt meteen aangegrepen door een merk dat het kan gebruiken.
Wat ze ook goed begrepen hebben, is dat timing je campagne extra in de verf kan zetten. De grauwe winterdagen beginnen niet enkel hier in België door te wegen. Iedereen snakt in het begin van het jaar naar iets nieuws, iets dat hun moraal wat kan boosten. Enter dus Jeremy Allen White in een spierwitte boxershort, met op de achtergrond de skyline van Brooklyn, New York. En plots dromen we allemaal eventjes weg van wat zou kunnen zijn als ons leven iets anders was gelopen.
Maar wat als?
Maar tijdens dat dagdromen moeten we ons ook de vraag durven stellen: Wat als? Wat als Jeremy Allen White een vrouw was in plaats van een man? Zouden we dan ook zo massaal in zwijm gevallen zijn? Zouden we ook zo openlijk durven tonen hebben wat we allemaal dachten? En zouden we het als maatschappij nog pikken dat er op award shows minutenlang wordt doorgegaan op het lichaam van de vrouw in kwestie?
Het antwoord is vrij zeker NEEN. Van vrouwen pikken we het al een tijdje niet meer dat ze zo geseksualiseerd worden. Waarom is dat in een campagne met een man dan wel het geval? En wat kan je er als bedrijf zelf van leren?
Allereerst is het gebruik van sensuele beelden om een product te verkopen van alle tijden. Er is niet voor niets de uitspraak “sex sells”. Maar in de huidige maatschappij, waar iedereen toch net dat tikkeltje gevoeliger geworden is, is die slogan passé.
Hoewel de campagne van Calvin Klein duidelijk goed scoort wereldwijd, had het dubbeltje evengoed de andere kant kunnen op vallen. Wees je dus bewust van de boodschappen die je uitstuurt, en weeg voor je campagne de voor- en nadelen goed af. Wat hier in het voordeel speelt van Calvin Klein, is dat ze met Allen White een absolute rijzende ster in hun video hebben opgenomen. Hadden ze die niet, dan had de campagne wellicht veel minder goed gescoord.