Start with why

De belangrijkste marketingtip, die na decennia nog altijd even relevant is? “Start vanuit waarom” van Simon Sinek.

Je product in de kijker zetten om je sales te boosten? Helaas! Je product is belangrijk, maar het is niét dat wat je verkoopt. Klinkt verwarrend? Geen zorgen – we lichten het zo meteen verder toe. Aan het einde van de rit is het uiteraard jouw doel om je product vaker over de toonbank te zien gaan. Dit is echter niet waar we de focus op willen leggen in marketing.

Bij zowel B2B- als B2C-marketing is de eerste stap telkens de “waarom”-vraag. Waarom is jouw product zo belangrijk? Waarom heeft je toekomstige klant nood aan jouw service? Welk probleem los jij voor hen op? Deze antwoorden moeten het middelpunt vormen van je communicatie. Mensen kopen een oplossing voor hun probleem – niet een product op zich.

Hoe begin je met ‘Why’?

Maar hoe begin je nu met het beantwoorden van die waarom-vraag?

Hierbij kan storytelling een handige tool zijn: schets een scenario waarin je potentiële klant zichzelf herkent. Op welke manier maak je hun leven makkelijker? Breng het in kaart, en gebruik dit verhaal om je product aan de man te brengen.

Wil jij graag meer tips over storytelling? Dan kan onze hands-on blog met tips je hierbij helpen!

Het succes van ‘Start with why’

Waarom deze methode zo goed werkt? Je kruipt écht in de huid van je prospect. En gevoel is, hoe gek het ook lijkt, een veel beter verkoopsargument dan rationele voordelen die een antwoord geven op de ‘wat’-vraag.

Je begint meteen met het creëren van herkenbaarheid én de nood aan jouw product of service. Licht het probleem uit dat je oplost. Een toekomstige klant, die dit probleem ervaart, zal veel makkelijker mee zijn in de ‘hoe’ en ‘wat’ van wat je verkoopt als je zelf de ‘waarom’ al invult.