Sinds eind 2023 kunnen we ook in Europa eindelijk gebruik maken van Threads, het nieuwe social mediakanaal van Meta. Het doel van Threads? Een rechtstreekse concurrent worden van X (Twitter). Maar wat is Threads en hoe kan jij het inzetten voor je bedrijf? We zochten het graag voor je uit!
Een half jaar na de lancering van Threads in de VS, kunnen nu ook Europeanen ermee aan de slag. Dat het zo lang duurde heeft alles te maken met de Europese digitale databeschermingswet. De Europese Unie wou meer duidelijkheid over de gegevensoverdracht tussen Threads en andere dochterbedrijven van Meta zoals Instagram, Facebook en WhatsApp. Het feit dat de app nu ook hier vrij beschikbaar is, wil zeggen dat die duidelijkheid er ondertussen is.
Wat is Threads?
First things first: wat is Threads precies? Wéér maar eens het zoveelste social mediakanaal dat na een paar jaar weer verdwijnt of nooit helemaal doorbreekt zoals Mastodon? Of is het toch een blijvertje?
Threads moet Meta’s rechtstreekse concurrent worden voor X (Twitter). Je kan er korte berichten plaatsen die alleen uit tekst bestaan, maar evengoed foto’s of video’s delen. Het leuke aan Threads is dat je het kan koppelen aan je Instagram-account. Zo kan je bij het aanmaken van je profiel meteen alle accounts die je volgt op Instagram én gebruik maken van Threads, met één klik volgen. Een handige feature als je het ons vraagt!
Team X of team Threads?
Een ander groot voordeel van Threads is dat het nog een advertentievrije zone is (say what?). Dat betekent dus dat gebruikers al hun aandacht kunnen schenken aan jouw content. Voor een content creator klinkt dat als muziek in de oren!
Dat is helemaal anders op X, waar de ads je om de oren vliegen. En als we de plannen van Elon Musk mogen geloven, zal dat in de toekomst ook niet verbeteren. In tegendeel zelfs!
Ondertussen haken ook meer gebruikers en bedrijven af. Ze gebruiken hun account op X niet meer of verwijderen het zelfs volledig. De reden? Het platform wordt rechtser, controle op berichten of fake news is er nog nauwelijks, en community richtlijnen lijken niet meer te bestaan.
Als je het ons vraagt is Threads here to stay en heeft X er een stevige concurrent bij. Ondanks de vele gelijkenissen, zijn de duidelijke verschillen de doorslaggevende factor.
Speel mee
Het àllerleukste aan Threads op dit moment is het feit dat het nog één grote speeltuin is. Iedereen zoekt nog naar hoe ze het platform nu het beste kunnen/moeten gebruiken. Maar is er wel een juiste of foute manier?
Is jouw doelgroep actief op Threads? Speel dan gerust mee met deze tips:
- Vergroot je zichtbaarheid. Zet Threads niet naast je andere socials, maar laat ze hand in hand lopen. Deel je op Instagram een Reelsvideo van een evenement? Laat dan je Threads-community zien hoe het er achter de schermen aan toe ging.
- Gebruik de ‘Close Friends List’ om je doelgroep te segmenteren en zo specifieke content met hen te delen.
- Zorgt voor een sterkere merkloyaliteit. Bouw je gemeenschap op en zorg ervoor dat zij zich deel voelen van je brand. Betrek hen bij discussies, stel actief vragen en deel persoonlijke verhalen. Zorg ervoor dat ze je écht leren kennen.
Om deze blog af te sluiten delen we graag nog een laatste tip: denk niet te veel na en geniet! Het leuke aan social media is het spontaan delen van verhalen en content. Uiteraard moet er ook content voorbereid worden, maar zorg voor een goede afwisseling tussen geplande en spontane posts. Content creatie hoort vooral leuk te zijn. En als jij enthousiast bent en dat kan overbrengen op je doelgroep, worden zij ook vanzelf enthousiast over je content! Wees authentiek, maar amuseer je vooral!
Volg je ons ook even op Threads? Dan maak je meteen deel uit van de Rebel ’n Kind community!