TikTok vs. Universal: gevolgen voor artiesten én het algoritme?

Een paar weken geleden stond TikTok volledig op zijn kop. Platenmaatschappij Universal besliste om alle muziek van haar artiesten van de app te verwijderen. Miljoenen video’s hadden geen audio meer, waardoor dansjes en lipsync-video’s er ineens wel heel raar uitzagen. Maar waarom maakte Universal deze beslissing? Wat zijn de gevolgen ervan? En wie heeft hier het meeste baat bij, of net het meeste last van?

De beslissing om de muziek van TikTok te halen, kwam er nadat het huidige contract tussen Universal en TikTok afliep. Universal beschuldigt het videoplatform niet voldoende muziekrechten te betalen. Geen muziek meer van Taylor Swift, Post Malone of Billie Eilish dus op de app voorlopig, want een nieuw akkoord kwam er nog niet.

Win or lose?

Grote artiesten zoals Sam Smith, Ariana Grande en Drake liggen hier waarschijnlijk niet van wakker. Voor kleinere artiesten die onder contract liggen bij Universal is het een grotere ramp. Zij lopen heel wat royalty’s op hun muziek mis en zijn de grote dupe.

De grote winnaars? Artiesten als Mimi Webb, Tate Mcrae en Lauren Spencer-Smith. Zij werden groot dankzij de Gen Z’ers die TikTok gebruiken om nieuwe muziek te vinden, en zitten allemaal bij een andere platenmaatschappij die wel nog zijn muziek deelt met de app.

De gebruikers van het platform laten de beslissing alvast niet aan hun hart komen. Er zijn nog meer dan genoeg audio- en muziekfragmenten om uit te kiezen. En alle fans van superster Harry Styles kunnen opgelucht ademhalen, want zijn muziek blijft gewoon op TikTok staan!

Spelen met het algoritme

Elke TikTokker weet dat inspelen op trending audio een positieve invloed heeft op het algoritme. Maar hoe speel je daar mee, als je niet meer kan inzetten op de populairste muziek van het moment? We zetten onze do’s en don’ts op een rij, en ontkrachten enkele mythes.

1: Kwaliteitsvolle content is belangrijker dan de muziek die je gebruikt.

Zorg bij het opnemen van je video voor aantrekkelijke en duidelijke beelden. Niets zo vervelend als een wazige video of een trillend beeld. Wil je toch trending audio gebruiken? Zoek dan naar een quote van bijvoorbeeld Kim Kardashian. Ook die gaan regelmatig viraal.

2: Houd rekening met de beste tijden om te posten.

Er bestaat niet zoiets als ‘hét beste moment’ om je video te posten. Toch raadt TikTok enkele timeframes aan. Een donderdagavond tussen 17u en 20u bijvoorbeeld, of een zaterdagvoormiddagn tussen 8u en 10u. Dit betekent niet dat je video op een ander moment geen resultaten zal opleveren.

3: Wees consistent en ken je doelgroep. 

Ben je een make-upartieste die TikTok wil inzetten voor een groter bereik? Vraag je dan af waar je doelgroep nood aan heeft. Zijn dat make-uptips of willen ze je mooiste looks zien? Doe je research en creëer content op maat.

En zoals altijd: wees consistent! Zorg ervoor dat je een goed ritme vindt in het posten van je content. Daarmee bedoelen we niet op de maat van de muziek. Wel een goed ritme in het aantal video’s. Elke dag posten is geen must, maar we raden wel drie tot vijf keer per week aan.