Zet jij campagnes op, maar vind je het moeilijk om te bepalen of ze goed scoren? Weet je niet met welke cijfers je jouw resultaten best vergelijkt? Ga aan de slag met onze tips en ontdek drie manieren om je cijfers vanaf nu te interpreteren als een echte data-expert!
1. Voorgaande campagnes
Een eerste manier om je cijfers te vergelijken is je vorige campagnes te bekijken. Hier kan je ervoor kiezen om te vergelijken met de laatste campagne, maar er zijn wel heel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Zo kan je de campagne van deze maand niet altijd accuraat vergelijken met die van de vorige maand.
Er kan sprake zijn van seizoenaliteit: Zo zijn er in de fitnesssector bijvoorbeeld steeds meer verkopen in januari, door de goede voornemens. In dit geval kan je de januaricampagne niet vergelijken met die van december zonder een vertekend beeld te krijgen. In dit geval vergelijk je beter met het voorgaande jaar.
Heb jij nog geen campagnes waarmee je kan vergelijken? Geen zorgen! Er zijn ook andere manieren om te kijken hoe jouw advertenties, posts en campagnes het doen.
2. Online benchmarks
Online kan je op zoek gaan naar de juiste benchmarks. Want het is natuurlijk belangrijk om te vergelijken met cijfers die relevant zijn voor jou en jouw bedrijf.
Benchmarks per kanaal
Als je online op zoek gaat naar benchmarks kan je dit doen op verschillende manieren. Je kan de benchmarks per kanaal in kaart brengen. Deze zijn namelijk zeer verschillend. Zo kost een gemiddelde klik op een advertentie op Instagram ongeveer 1 euro, terwijl dit op Facebook maar de helft is.
Benchmarks per land
Binnen eenzelfde kanaal zijn er nog grote verschillen, afhankelijk van het land waarin je adverteert. Zo kost een klik op Facebook je in Duitsland gemiddeld 50 cent, maar in Korea bijna 2 euro – vier keer zoveel!
Benchmarks per sector
De algemene richtlijnen zijn een goed startpunt, maar als je verder onderzoek doet, zal je ontdekken dat de cijfers ook heel verschillend zijn per sector. De click-through-rate, of het percentage dat doorklikt op jouw advertentie, is op Facebook gemiddeld 0,90%. Voor retail ligt dit echter veel hoger, met 1,60%. Als je het algemene gemiddelde gebruikt lijken je retail-advertenties dus extreem goed te scoren.
3. Jouw doelen
Naast gemiddelde benchmarks en voorgaande campagnes kunnen ook jouw doelen instaan om je prestaties te meten. Bij het opstellen van een campagne heb jij zeker een doel voor ogen: Hoeveel leads of sales wil je hiermee bereiken? Stel dit voorop en monitor je campagne. Hoe vaker je campagnes opzet en resultaten analyseert, hoe accurater je voorspellingen zullen zijn!
Wij raden aan de prestaties van je campagnes steeds te proberen verhogen en zowel tijdens de looptijd als achteraf resultaten te analyseren. De learnings die je hieruit haalt kan je steeds meenemen naar een volgende campagne.
Veel succes!