We horen je al denken: “Is Pinterest niet gewoon een app om inspiratie op te doen?” Wel, het is véél meer dan dat! Want kreeg jij nooit de vraag van klanten waar ze al ergens inspiratie konden op doen om bijvoorbeeld hun huis te decoreren of om nieuwe outfits samen te stellen? Wij geven jou mee waarom je met jouw bedrijf moet inzetten op dit platform, zodat je nog meer uit jouw bedrijf kan halen.
Wat is Pinterest?
First things first: wat is Pinterest? Pinterest is een app en wordt gezien als een zoekmachine, die enkel en alleen visuele content aanbiedt. Het wordt minder gezien als een social mediakanaal, maar dat wil niet zeggen dat het moet onderdoen voor kanalen zoals Instagram en Facebook.
Met bijna een miljoen dagelijkse gebruikers is Pinterest een enorm populair kanaal. Je kan er allerlei creatieve ideeën opdoen. Denk maar aan knutselwerkjes of leuke recepten. Deze kan je dan op je persoonlijke profiel opslaan in verschillende ‘borden’. Een foto/beeld dat op Pinterest staat, wordt ook wel een ‘pin’ genoemd. Wanneer je doorklikt op zo’n pin, kom je terecht op de landingspagina van een website. Hier vind je dan meer informatie terug over de pin waar je net op klikte.
Pinterest is dé visuele app
Mensen die Pinterest gebruiken, zijn op zoek naar inspiratie voor de toekomst. We tonen het aan met een voorbeeld:
Een koppel is momenteel bezig met het renoveren van hun eerste woning. Ze zijn op zoek naar leuke decoratie-inspiratie, om hun huis gezellig in te richten. Hiervoor gebruiken ze Pinterest en zoeken ze specifiek naar meubels en decoratie.
Heb jij een meubel- of decoratiewinkel? Dan is Pinterest the place to be!
Maak leuke foto’s van de producten die jij aanbiedt en zet ze op Pinterest. Vergeet zeker niet te linken naar je website. Zo krijg je mensen naar jouw website en krijg je ook nieuwe klanten!
Jouw content leeft langer. Véél langer.
We kennen allemaal wel het fenomeen van Instagram: je plaatst een leuke post, je volgers liken deze en laten een eventuele comment achter, maar van zodra dit gedaan is verdwijnt de post. Op Pinterest is dit niet het geval. Jouw content leeft hier véél langer!
Maar hoe precies? Wel, de zoekfunctie van Pinterest kan jouw content op elk moment terug bovenhalen. En ja, ook content dat je een jaar geleden op de app plaatste. Wanneer iemand zoekt naar specifieke ideeën waar jouw content op van toepassing is, haalt Pinterest deze boven. Dus ook jouw ‘oude’ content kan leads naar jouw website én zelfs nieuwe klanten opleveren!
Mensen gaan gericht zoeken
Zoals we al eerder vermeldden, zijn mensen die Pinterest gebruiken heel gericht op zoek naar inspiratie. Dit zorgt ervoor dat jouw content niet verdwijnt tussen andere pins die niet relevant zijn voor jou als bedrijf en voor de personen die inspiratie opdoen. Gelukkig maar, want het doel is natuurlijk om zo veel mogelijk mensen naar jouw website te leiden!
Et voila, hopelijk hebben we jou kunnen overtuigen om snel van start te gaan met Pinterest!Kan je hier toch nog wat hulp mee gebruiken?