Waarom timing alles en ook niets zegt binnen communicatie

Communicatie is er in alle vormen en maten, en ook op alle mogelijke momenten. Het kan moeilijk zijn om als bedrijf of persoon je eigen plek te claimen in die overvloed aan verhalen. Wat is dan het beste tijdstip om te communiceren? Bestaat er zelfs zoiets als het ‘ideale moment’ om je nieuws te lanceren? Duik mee in de rabbit hole genaamd timing. 

Iedereen die ooit wat lesjes marketing of PR volgde, kreeg te horen dat je best op dinsdag of donderdag events organiseert voor de pers. En dan nog het liefst ergens rond 10 of 11 uur. Maar klopt die theorie wel? En geldt dat dan voor alle soorten nieuws?  Wat als je event bijvoorbeeld enkel kan doorgaan op een woensdag of een zondag? Kan je dan automatisch belangstelling vanuit de pers vergeten? 

Nieuws creëert nieuws, niet je timing 

Het antwoord daarop is overduidelijk nee. Het uur of de datum van je persmoment of persbericht is normaal geen doorslaggevende factor voor journalisten en redacties. Veel belangrijker is de inhoud van je event of persbericht. Maar hoewel een uur of datum bijna nooit doorslaggevend is, kan het toch in je voordeel zijn om even je agenda te openen voor je iets organiseert. Plan je een event op dezelfde dag als een EK of WK-finale met de Rode Duivels of wanneer prinses Elisabeth trouwt, dan maak je nog weinig kans. Dat soort events trekken zoveel nieuwsploegen naar zich toe, dat er nog weinig ruimte voor ander nieuws, en dus ook je event, overblijft.  

Het belangrijkste criterium voor de pers, is of je bericht of event ook effectief nieuws bevat. Journalisten krijgen een overvloed aan berichten, en de meerderheid belandt bijna meteen in hun virtuele prullenbak. Zorg er dus voor dat je eruit springt en schrijf to the point! Overbodige info is ballast en schrap je. Ben je niet zeker wat er allemaal in zo’n persbericht hoort? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website, waar enkele blogs hier dieper op ingaan. 

Wanneer timing er wel toe doet 

Maar soms bepaalt timing wel je nieuws, wanneer je het brengt en hoe je het brengt. Zeker als het nieuws dat je brengt, minder positief is. Het is geen toeval dat veel bedrijven of bekende personen op een vrijdagavond hun slecht nieuws of een halfbakken excuus voor een misstap de wereld insturen. Redacties zijn overgeschakeld op een weekendbezetting, dus de aandacht is vaak kleiner. Daarnaast is tegen maandag het nieuws verouderd, waardoor redacties het minder snel opnieuw oppikken.  

In België zijn de persconferenties van Connor Rousseau (ja hij weer) een mooi voorbeeld. Hij kondigde zijn ontslag als partijvoorzitter aan op een vrijdagavond rond de klok van 19u. En dat is geen toeval. Primetime op televisie, recht in de journaals. Doordat redacties de persconferenties ook live uitzenden, is er de kans om je verhaal te doen zonder onderbroken te worden. Want de kans dat de journaals live knippen in het midden van je speech is enorm klein. Je krijgt dus praktisch gratis een podium om je zegje te doen. 

Rousseau zijn pad was de laatste maanden vrij hobbelig. Van ontkenning, rechtszaken tegen bepaalde media, een persconferentie met halfbakken excuses en de mea culpa op het einde. Hoewel hij alle regels van de crisiscommunicatie volgde bij die laatste persconferentie, was het kalf verdronken en het merendeel van de schade al lang aangericht.  

Bezinnen om opnieuw te beginnen 

Het enige wat Rousseau nu nog rest, is een spreekwoordelijke trip door de woestijn voor hij politiek kan terugkeren. Dat heeft zijn PR-team hem goed ingefluisterd, en daardoor zette hij ook als parlementslid een stap terug.  Vraag blijft of we hem in 2024 opnieuw op een lijst terugvinden, of dat als lijsttrekker is, en hoe vergevingsgezind de Vlaming dan gaat zijn. 

Als hij de komende maanden onder de radar kan blijven, kan zo’n vergeving snel gaan. In een peiling van DPG Media bleek dat al. Vlamingen vinden dat Rousseau een tweede kans verdient, op voorwaarde dat hij even van het hoogste toneel verdwijnt. En dat heeft zijn PR-team nu goed begrepen. Mediastilte tot het voorjaar van 2024 dus wellicht, en dan ligt de weg opnieuw wijd open voor Rousseau.   

Timing kan dus een bepalende factor spelen in je verhaal, maar is dat niet altijd. Bij gewone aankondigingen is het vooral belangrijk dat je een meerwaarde creëert voor de pers. Sta je plots zelf in het oog van de storm? Gebruik dan timing als onderdeel van je persstrategie.