Lana Del Ray en SKIMMS bewijzen dat traditionele reclame dood is

De manier waarop bedrijven en merken reclame maken voor hun producten, is doorheen de jaren sterk veranderd. Van posters, tot tv-spotjes en recent ook influencermarketing. Hoewel die laatste  nog steeds kan werken als je het goed doet, zetten steeds meer merken in op editoriale of contentmarketing. Een mooi voorbeeld ervan? De nieuwe valentijnscampagne van SKIMMS, het kledingmerk dat Kim Kardashian van realityster tot business mogul katapulteerde. SKIMMS ging voor haar laatste nieuwe collectie in zee met zangeres Lana Del Rey. Resultaat? Een collectie die meer Lana Del Rey ademt dan SKIMMS, en die dus een nieuwe klantenbasis aanboort. 

De ‘Lana Del Rey for SKIMMS’-campagne is een blauwdruk voor hoe je tegenwoordig een merk promoot op een manier die niet overdreven irritant of promotioneel aanvoelt voor de jongste generatie kopers. De beste campagnes zijn net geen platte reclame.  

Switch in marketing

De manier waarop je je product in de kijker zet, is ook de manier waarop je doelpubliek jou zou behandelen. Ga dus na waar zij naar op zoek zijn. In onze vorige blog kon je al lezen hoe Calvin Klein mee surfte op het succes van Jeremy Allen white.

Als je dan uitpakt met iemand die daar anders ook regelmatig te zien is, zoals bijvoorbeeld een Lana Del Rey, voelt het voor je doelpubliek meer alsof een magazine dat ze zouden openslaan, dan dat het voelt als het zoveelste promobeeld dat hen naar het hoofd gegooid wordt.

Daarvoor zal er een switch gemaakt moeten worden in de manier waarop jij en je bedrijf aan marketing doen. Je eigen merk is niet Je eigen merk is niet langer de hoofdpersoon in je advertenties. Neem de SKIMMS-campagne, daar is de hoofdpersoon Lana Del Rey. Zij bepaalt het succes van jej campagne, en je zal vooral waarde moeten creëren voor HAAR gemeenschap.

Gedaan met cringey slogans die je laat uitkramen, roepen of zuchten door je hoofdpersoon om je product te promoten. Je moet op een organische manier een band creëren tussen je hoofdpersoon (Del Rey in dit geval) en het product (in dit geval SKIMMS).

De campagne in detail

Als we de SKIMMS campagne gaan ontleden, kunnen we mooi aantonen waarom Del Rey de ideale persoon is voor deze job. SKIMMS brengt regelmatig samenwerkingen uit met bekende personen. Toen ze hun mannenlijn presenteerden vorig jaar, was er meteen een samenwerking met de Amerikaanse basketballeague de NBA. SKIMMS wilde zich identificeren met sportieve mannen die wel om hun uiterlijk geven. Voor Valentijn moest het dus iemand zijn die die sfeer ademt.

En wie past er perfect in dat plaatje? Je zou kunnen opperen dat dat de queen van de liefdesliedjes Taylor Swift is, maar zij is geen optie. Kim K en de voltallige Kardashian familie leven op gespannen voet met Swift na een hoog opgelopen ruzie enkele jaren geleden tussen Taylor, Kanye West, en zijn toenmalige vrouw Kim. Lana Del Rey is dan de meest waardige vervanger. Ze staat net als Swift bekend om haar liedjes over liefde en hartverscheurend liefdesverdriet. Van haar het gezicht maken van een collectie met boodschappen als ‘Cupido kan een dag vrij nemen’, past perfect.

Voor de promobeelden kreeg Del Rey haar iconische en bekende look aangemeten van haar begindagen. Kastanjebruine lokken, een strik in haar haren. De muziek onder de behind the scenes video is dramatisch, net zoals we van Del Rey gewend zijn. De kleuren in de collectie gaan van babyblauw, naar rood en zwart. Typische kleuren die Del Rey sowieso ook draagt op het podium.  

Het zijn die kleine dingen waar echte fans van Lana Del Rey op los gaan, waardoor de hele campagne heel deelbaar wordt binnen haar eigen fandom. Ze passen in de hele branding die Del Rey de afgelopen 10 jaar heeft opgebouwd voor zichzelf. Wie niet weet dat hij naar een campagne van SKIMMS kijkt, zal denken dat hij naar de promobeelden van de volgende plaat van Del Rey kijkt. En zo boort SKIMMS een nieuwe fanbase aan, die ze tot nu toe niet konden bereiken. 

Hapklare content

Het toont aan dat we steeds meer en vaker evolueren naar een nieuwe vorm van reclame. Eentje waar bedrijven zich zullen moeten aanpassen aan de wensen van de jongere generaties Gen Z en Gen Alpha, die niet meer open staan voor platte commerciële boodschappen. Het belang van redactionale marketing zal de komende jaren alleen maar toenemen. Reclame voor je bedrijf verpak je best als hapklare content die de jongere generatie sowieso zou bekijken.